Spørgsmål:
Hej Sexlinien. Jeg er en kvinde på 17 der er på p-piller. Jeg har været på p-piller i hvertfald over 4 år så det er intet nyt. Jeg bruger blandt andet mine p-piller som beskyttelse men også for at springe min mens over da jeg får voldesomme kramper. (Jeg har snakket med min læge som har godkendt det.) Sagen er den at jeg er begyndt at pletbløde bl.a efter sex eller efter jeg har onaneret. Det er sket før i tiden men så har det kun været 1 dag cirka. Det er mere ofte at jeg pletbløder nu og nogle gange er det også som om at der sætter min mens igang. Jeg er mere seksuelt aktiv (med mig selv) nu end jeg var før men har det noget med det at gøre? Beskytter mine p-piller mig stadig hvis der er pletblødning på den måde? Og det skal lige siges at jeg ikke plejer at holde min mens væk i mere end 3-4 måneder. Håber i kan hjælpe!

Svar:
Hej, og tak for dine spørgsmål!
Pletblødning ved brug af p-piller uden pause er desværre ret typisk. Det er en god idé at holde en pause fra p-pillerne på 4 dage, når pletblødningen kommer – på den måde kan slimhinden afstødes (blødningen kan få lov til at komme helt ud, i stedet for små pletblødninger).
Dine p-piller beskytter stadig, selvom du pletbløder. At du er mere seksuelt aktiv med dig selv, kan godt medvirke til at fremprovokere pletblødningen, da slimhinden bliver forstyrret, dine muskler i underlivet trækker sig sammen osv. Ligesom du skriver, at det typisk kommer efter sex eller efter, at du har onaneret.
Det kan anbefales at tage p-pillerne på (så godt som muligt) samme tidspunkt hver dag – det kan sørge for, din hormonkoncentration ikke svinger. Når den ikke svinger, nedsætter man chancen for pletblødninger. Samtidig kan pletblødninger også skyldes, at dine p-piller ikke er ”stærke” nok – hvis hormonindholdet (især østrogen) ikke er højt nok, kan det medvirke til pletblødning, da p-pillerne i den situation ikke holder din naturlige cyklus og slimhinden helt nede (men stadig nok til, at du er beskyttet), og du derfor oplever pletblødning.
Alt i alt kan det være en god idé at holde 4 dages pause, når pletblødningerne kommer – eller evt. holde en kort blødningspause på 4 dage hver 2. måned, i stedet for hver 3.-4. måned. Når du vælger at holde pause, skal du være opmærksom på, at du skal tage en hel blisterpakke (21 piller), før du må tage en pause igen.
Hvis det ikke forsvinder, er det en god idé at opsøge din læge, hvor du evt. kan få foretaget en gynækologisk undersøgelse, for at se om alt er, som det skal være. Derudover kan I tale om, hvorvidt du skal få nogle stærkere/kraftigere p-piller (med højere østrogenkoncentration).
Vi håber, du kunne bruge svaret. Hvis du vil vide mere, er du altid velkommen til at kontakte os igen på chat eller ved at ringe. Vores telefonnummer er 70 20 22 66 og vi har åbent alle hverdage mellem 15 og 19.
Med venlig hilsen
Sexlinien, xx139