Spørgsmål:
Hej, Jeg har de sidste 6 måneder haft mindre lyst til sex med min kæreste. Hun har en fin sexlyst (1 gang pr dag cirka) imens min kan der gå fra 2 dage til 2 uger uden jeg får lyst igen. Jeg har svært ved at blive tændt. Jeg er overvægtig (130kg ca. / 181 cm høj) Min kæreste er normalbygget. Jeg håber I kan give nogle råd. Tak.

Svar:
Hej med dig.
Du skriver rigtig mange ting som vi gerne vil dykke ned i sammen med dig, men det kan være lidt svært i brevkasseformat, da vi ikke kan stille uddybende spørgsmål.
Hvor meget man har lyst til sex er forskelligt fra person til person, og ens sexlyst ændrer sig ofte også igennem livet. Der er derfor heller ikke noget der er en ”normal” mængde sexlyst, og både din og din kærestes sexlyst er derfor helt okay. Du skriver, at der kan gå mellem to dage og to uger i mellem at du oplever at have lyst til sex, og det lyder virkelig helt almindeligt og slet ikke som noget der er bekymrende. Ofte kan der være en forståelse af, at mænd bare skal have lyst til sex hele tiden, men sådan er det ikke nødvendigvis i virkeligheden.
Én af grundende til at man kan opleve udfordringer omkring sexlyst i parforholdet, kan være når der er en forskel i hvor meget man har lyst til sex, fordi man så skal finde en måde at begge kan blive tilfredse i ens sexliv. Der kan være mange forskellige grunde til at man oplever at have forskellig sexlyst. Det kan være at man bare har forskellige præferencer, men det kan også være hvis man f.eks. er lidt presset i sin hverdag, hvis man ikke synes det går så godt i sit parforhold eller hvis man har det svært med sin krop, for bare at nævne nogle af de få ting der kan påvirke ens sexlyst. Der kan også være forskel på hvad man bliver tændt af og hvor hurtigt det går. Det kan være at du/I skal prøve nogle forskellige ting af og se hvad du/I godt kan lide. Samtidig er det også meget normalt at man nogle gange bliver tændt hurtigt og at det andre gange tager lidt længere tid, og det er også helt okay.
Ens krop og vægt kan godt have indflydelse på ens sexlyst, men det er ikke nødvendigvis din vægt i sig selv der gør det.
Vi håber, at svaret gav anledning til nogle refleksioner. Husk at du er velkommen til at skrive igen eller kontakte os på chat eller telefon på nummeret 70 20 22 66 alle hverdage mellem 15.00 – 19.00, hvis du har lyst til, at vi gennemgår det mere i dybden sammen.
Mvh Sexlinien