Spørgsmål:
Hej Jeg er en ung mand på 20 år. Jeg har været sammen med min kæreste i snart 2 år hvor jeg har haft et godt sexliv indtil for et halvt års tid siden. Det skal siges at jeg forinden har været kærester med en anden pige hvor en del af grunden til at vi slog op var pga. at jeg havde gentagende problemer med at holde i mere end et par minutter når vi havde sex. Jeg tror at dette kan være med til at have dannet grundlag for en usikkerhed i forbindelse med sex der hvor jeg er nu og jeg er bange for at jeg aldrig får et naturligt og afslappet forhold til det. Tilbage til mit nuværende forhold så skete der for et halvt år siden det at jeg havde en oplevelse hvor jeg ikke kunne få rejsning. Det kom sig af at vi havde haft et mindre skænderi forinden og det påvirkede mig i akten således. Efterfølgende har det udviklet sig til en præstationsangst og det kommer i perioder. Den ene dag kan det gå fint og uden problemer og så kan der være udfordringer med rejsning den næste dag. Jeg formår stort set altid at få rejsning efter min kæreste har beroliget mig og jeg giver det lidt tid men det fylder virkelig meget for mig i mit hoved også når jeg ikke er sammen med min kæreste. Også i forbindelse med min onani drager jeg paraleller hvor jeg kan finde på at sige til mig selv at hvis jeg ikke kan få den op at stå nu kan jeg i hvert fald ikke i morgen når jeg er sammen med min kæreste. Det fører så til at jeg ikke engang længere har et naturligt forhold til onani men det nærmere er noget der bare skal overstås for at jeg kan få lidt selvtillid - eller i hvert fald ikke mister mere af selvsamme. Jeg er bange for at miste min kæreste pga disse udfordringer ligesom jeg mistede min ekskæreste pga noget lignende. Jeg ved ikke hvad jeg skal gøre længere. Jeg føler mig så usikker og stresset over situationen og jeg havde håbet på at det ville gå i sig selv men nu er der gået et halvt år og jeg har det virkelig dårligt psykisk pga det. Jeg er sikker på at det er et psykisk problem og ikke fysisk. Jeg har overvejet om man skal gå til psykolog og jeg har også læst at hypnose kan være en løsning men jeg synes der lyder lidt drastisk. Jeg har noglegange overvejet muligheden at gå fra min kæreste bare for at befri mig selv fra tankemylderet og frygten for at miste men jeg elsker hende samtidig meget højt. Jeg håber i kan hjælpe mig på vej.

Svar:
Hej med dig!
- Og mange tak for dit spørgsmål.
Det lyder som om, at det tankemylder og den stress dræner din egen lyst og overskud. Og det giver god mening, hvis du har behov for at sætte nogle grænser: måske holde en pause fra onani eller sex med kæresten, eller snakke med din kæreste om, at dit mentale helbred har brug for noget plads. Det lyder som om du er presset af forventninger udefra, og en frygt indefra - på samme tid.
En måde at tackle frygten kan være at sætte en grænse for forventningerne. Måske endda kræve at der skal være så få forventninger til dig som muligt, indtil du begynder at få det bedre igen. Vi tror du kan have brug for at få magten over din egen krop lidt tilbage igen. Det er din krop og din penis. Den SKAL ikke leve op til andres forventninger. Det er din. Og det er DIG der skal have det godt med den. Så hvis DU har lyst til at onanere, så nyd det for din egen skyld - ikke for at tilfredsstille andre. Og hvis DU har behov for at slippe af med forventningerne, så afvis dem og sig fra. Det er dig der bestemmer over din krop. Og den SKAL ikke gøre andre glade, det er dig der skal have det godt med din krop.
Vi tror du har ret i, at det er psyken som har behov for din opmærksomhed. Og det du beskriver lyder som præstationsangst. Det er ikke noget som går over imorgen, eller i næste uge. Det kan tage tid, før ændringerne viser sig, og det kan handle om at etablere nogle vaner i forholdet, som hjælper forandinger på vej. Måske kan du og din kæreste aftale at snakke om, hvordan I kan fjerne pres fra dine skuldre angående sex: en fast måde at spørge ind til dig, eller nogle lave forventninger til hvad sex skal indeholde for jer.
- Det er vigtigt at, hvis den ikke kommer op at stå, så er det ikke DIG der er noget galt med. Jo mindre tankekraft du kan bruge på at tænke over det, jo mere vil præstationsangsten blive glemt, hen ad vejen. Hvis ikke den kommer op, så prøv at sige: "pyt med det, vi prøver senere og ser hvad der sker." På denne måde får tankemylderet ikke særligt meget at koge suppe på, fordi du stopper det med et "pyt, det er helt fint - vi prøver igen senere".
Vi synes det er rigtig godt du skriver ind og tager handling for at hjælpe dig selv. Det er mega sejt, og du kan helt klart gøre noget godt for dig selv. Det lyder også som en fin idé at tale med andre: os, venner/familie, eller en psykolog/læge. Og du kan også gøre meget selv, ligesom du allerede nu har gjort ved at skrive ind.
Vi håber at svaret kan hjælpe dig. Du er velkommen til at kontakte vores rådgivning på chat eller telefon.
Vi har åbent alle hverdage fra kl. 15-19.
Hilsen Sexlinien XX109