Spørgsmål:
Hejsa Jeg har i løbet af de sidste 6-8 måneder haft problemer med at min penis ikke vil rejse sig 100% i form af at den ikke bliver helt hård men kun sådan næsten. Det har jeg både oplevet i form af onani, men også i forbindelse med sammenleje med min kæreste, hvor det ikke altid fungerer. Har ingen ømheder eller andre former for skavanker og har derfor ikke søgt læge. Ville blot høre om det er normalt, er det noget mange prøver eller skal jeg afsted til lægen?

Svar:
Hej. Tak for din henvendelse.
Rigtig mange oplever at deres rejsning i perioder ikke er lige så hård som den plejer. Der kan være mange årsager til rejsningsproblemer. Ofte handler det om psykisk trivsel og præstationsangst. Det er vigtigt at tage sin trivsel alvorligt. Måske der er noget som presser dig i din hverdag? Påvirker dine rejsningsproblemer dit parforhold? Sådan nogle faktorer kan påvirke rejsningen, da den både er styret af krop og af sind.
For at forbedre sin rejsning, kan man, foruden at tage hånd om sin psykiske trivsel, også sørge for at dyrke motion. Her er en kombination af konditions- og styrketræning god. Man kan også træne sin bækkenbund ved at lave knibeøvelser – dem kan man google, hvordan man laver. Derudover er det en rigtig god ide at stoppe med at ryge og mindske sit alkoholindtag, hvis man gerne vil forbedre sin rejsning.
Du spørger om du skal afsted til læge. Din alder taler imod, at der skulle være en fysiologisk årsag til dine rejsningsproblemer, men da du også har problemer, når du onanerer, og du ikke tidligere har haft problemer med rejsningen, vil vi anbefale dig at få et tjek hos lægen. Hvis du har en sygdom eller tager medicin kan det påvirke din rejsning. I det tilfælde anbefaler vi også at du søger læge.
Et godt råd til rejsningsproblemer er, at tage fokus væk fra rejsningen under sex. At give tid og plads til alt det andet dejlige, når du og din kæreste er intime med hinanden.
Vi håber dette kan hjælpe dig videre. Du er altid velkommen til at skrive igen eller kontakte os på chat eller telefon alle hverdage mellem 15.00 -19.00 på nummeret 70 20 22 66.
Med venlig hilsen
Sexlinien
Dreng/Mand på _ år