Spørgsmål:
Ifølge straffeloven er den seksuelle lavalder 15 år. Hvilket jo betyder at du må begynde at have sex fra du er 15 år. Og det er dermed ulovligt at have sex med en der er under 15 år... Jeg er igang med at analysere en case på pædagoguddannelsen - hvor to 15 årige drenge har sex med en 14 årig pige (konsensualt). Er det ifølge straffeloven ulovligt eller lovligt? Og skulle man som pædagog anmelde den slags til politiet? Eller hvad ville være den rigtige løsning? Kan nemlig se at i skriver at 14 og 15 årige gerne må have sex med hinanden, men kan bare ikke se det fremgår i lovgivningen nogen steder. Hilsen den pædagogstuderende

Svar:
Hejsa.
Vores rådgivningslinje hjælper desværre ikke med skoleopgaver, da vi fokuserer vores tid på at hjælpe unge med deres problemstillinger.
Det er rigtigt at vi skriver, at 14 og 15 årige ikke bliver straffet for at have sex med samtykke, og det er muligt at der er en lovmæssig gråzone på det punkt, da straffeloven omkring dette er lavet til at beskytte børn mod voksne.
Beklager at vi ikke kunne hjælpe dig yderligere.
Her er et link til vores infoside om hjælp til skoleopgaver: https://www.sexlinien.dk/opgavehjaelp
Mvh Sexlinien