Spørgsmål:
Hej jeg vil gerne prøve analsex med min kæreste Men hun tvivler på at det ikke gør ondt hun er bange for at når hun går på toilettet at det gør sygt ondt i 20 dage og er der noget I kan anbefale man kan bruge som forspil eller ikke?

Svar:
Hej med dig.
Analsex kan både være penis, fingre eller sexlegetøj oppe i numsen, men også slik eller berøring uden på numsehullet. Vi går ud fra, at du mener penis i numsen, da det ofte er det, man associerer med analsex.
Man kan godt opleve analsex som lidt ubehageligt eller smertefuldt, særligt i begyndelsen, hvilket er helt naturligt, fordi man ikke er vant til at få noget op i numsen. Man kan også godt blive lidt øm bagefter, men det behøver ikke gøre særlig ondt - og slet ikke i 20 dage. Der er nemlig nogle ting, som er vigtige, og kan hjælpe med at gøre det til en god oplevelse, når man skal have analsex - især første gang.
Først og fremmest kan det være afgørende for, at det ikke gør ondt, at personen, der skal have penis op i numsen, har lyst og er afslappet. Vi hæfter os en smule ved, at du skriver, at det er dig, der gerne vil prøve analsex med din kæreste. Vi går ud fra, at hun også har lyst, udover nervøsiteten for at det gør ondt, men det er selvfølgelig vigtigt at understrege, at din kæreste også skal have lyst.
Det er en god ide, at "opvarme" godt, som du også selv spørger ind til. Det kan både være rart at opvarme andre steder end anus, fx at kysse, kramme og røre ved kønsdelene, så hun er bliver tændt og afslappet. Herefter er det en god ide at give numsehullet noget opmærksomhed og stimulans, før man putter noget derop, så musklen slapper af. Det kan både være med fingrene eller munden. Herefter kan man stille og roligt prøve at putte en finger eller noget sexlegetøj op for at vænne numsehullet til at få noget op, før man prøver med penis. Det er bare vigtigt at sexlegetøjet er lavet til at komme op i numsen.
En anden vigtig ting er at gå stille og roligt frem og være meget tålmodig. Gør tingene langsomt og sørg for at kommunikere om, hvordan det er for hende, og spørg, før du går videre eller gør noget nyt. Husk, at det ikke nødvendigvis vil være muligt at få fingeren eller andet op, og så kan det være, i skal prøve igen en anden gang. Det er vigtigt ikke at blive "stædig", men accepterer at det kan tage lang tid.
En anden ting, der er meget vigtigt, er at bruge masser af glidecreme, da numsehullet ikke naturligt har "smørelse" på samme måde som skeden. Du kan læse vores guide til glidecreme her: Glidecreme
Held og lykke med det.
Vi håber du fik svar på dit spørgsmål. Ellers er du altid meget velkommen til at kontakte os igen. Vores åbningstider er alle hverdage fra 15-19 på telefonnummer: 70 20 22 66
Bh Sexlinien, xx24.