Spørgsmål:
Det her er et meget underligt spørgsmål, med lad os sige at en på 17 vil have sex med en på 39. Er det imod loven eller er det teknisk set ok siden "barnet" er over 15 eller skal "barnet" være blevet fyldt 18

Svar:
Hej og mange tak for dit spørgsmål!
Rent juridisk set, er der flere omstændigheder der kan gøre det ulovligt. En person over 18 år, som i relationen til barnet kan betragtes som en "betroet voksen"  eller autoritær person må ikke have sex med et barn under 18 år. Er man f.eks. lærer eller træner for en person under 18, og har sex med vedkommende, så er det ulovligt, og kan straffes med op til 2 års fængsel. Det samme gælder, hvis en person bruger sin alder, erfaring eller status, til at forføre nogen under 18 år, til at have sex med dem. Du kan læse mere om lovgivningen her på Red Barnets hjemmeside, ved at følge dette link : her .
Vi håber at du fik svar på dit spørgsmål, og hvis ikke er du meget velkommen til at skrive igen. Du er naturligvis også velkommen til at kontakte os på vores telefon eller chatrådgivning. Vi har åbent på alle hverdage mellem kl. 15 og 19. Telefonnummeret er: 70 20 22 66
Bedste hilsner Sexlinien