Spørgsmål:
Kære brevkasse. Jeg er jomfru, og selvom det ikke er noget jeg skammer mig over, så føler jeg mig virkelig klar til at have sex. Der er bare det problem at jeg aldrig har haft en kæreste og det er dels fordi jeg lider af voldsom angst og jeg har haft depression i mange år. Derfor har jeg ikke haft muligheden for at komme tæt på mennesker. Jeg har flere gange overvejet at tage i byen og finde en tilfældig fyr, bare så jeg kan få det overstået. Men jeg tror jeg ville blive alt for angst i en sådan situation. Fornyligt har jeg også snakket med en af mine venner, fra mit yoga hold der også lider af angst, om alt dette, og han tilbød at have sex med mig, bare så jeg kunne få det ud af verden og stoppe med at "frygte" den del af relationen med nye mennesker jeg møder, og dermed måske have nemmere ved at gå længere end venskabelige relationer. Han foreslog om at kunne komme hjem til mig så jeg kunne føle mig tryg. Derefter kunne starte med at meditere sammen og lave yoga øvelser nøgen sammen hvor det kunne føre videre til en massage og sex som at komme i mål.Jeg har på den ene side virkelig har lyst til at sige ja til tilbuddet, da jeg stoler på ham, og ved han kender mig og min situation. Men på den anden side, så frygter jeg også, hvad der kan ske med vores venskab bagefter. Så er det en dårlig idé at sige ja til hans tilbud om at have sex, bare så jeg kan få det overstået? Hilsen den 25 årige jomfru.

Svar:
Hej med dig
Det kan virke trygt at have din første seksuelle oplevelse med en, du er tæt på, og som du føler dig tryg sammen med. Samtidig handler sex om nærvær, forbindelse og seksuel tiltrækning. Når du skriver, at du kan få det overstået med din ven, undrer vi os over, om du føler en seksuel tiltrækning til ham. For hvis du ikke er tiltrukket af ham, kan det være svært at forestille sig at have sex sammen.
Det er helt naturligt at være nysgerrig på berøring og hvordan det føles. Du kan starte med at udforske det, langsomt og på dine egne præmisser. At opbygge en god seksuel relation tager tid, og du kan begynde med små skridt. Du kan vælge at tage det langsomt og aftale med ham, at det er vigtigt, at I går i jeres eget tempo. Husk, at selv hvis du accepterer hans tilbud, betyder det ikke nødvendigvis, at I skal gå videre med noget seksuelt – I kan altid tage det, som det føles rigtigt for jer begge. F.eks. kan I nøjes med at give hinanden massage - med eller uden tøj på.
Det er også helt okay at føle en usikkerhed omkring jeres venskab. Ingen kan forudse, hvordan jeres relation vil udvikle sig. Du kan overveje at tale åbent med ham om dine bekymringer, hvis du er bange for, at jeres venskab vil blive påvirket. Men husk, at relationer kan ændre sig, og I kan vælge at fortsætte med at have en seksuel relation – eller måske finde ud af, at I foretrækker at forblive venner. Det vigtigste er, at I begge åbent taler om, hvad I føler, og hvad I ønsker.
Vi håber du fik svar på dit spørgsmål. Ellers er du altid meget velkommen til at kontakte os igen. Vores åbningstider er alle hverdage fra 15-19 på telefonnummer: 70 20 22 66 Bh Sexlinien, xx134