Spørgsmål:
Hej Jeg er 17 år gammel og dyrker sport på højt plan 7-9 gange om ugen. Jeg ses så med en pige og jeg har et problem med, at min pik ikke er stiv nok når vi skal til at have sex, det er lidt som om at den falder. Selvom jeg har lyst og virkelig gerne vil, men den vil ikke. Har også prøvet det engang før, men der var jeg fuld så tænkte det var derfor

Svar:
Hej og tusinde tak for dit spørgsmål.
De tre mest hyppige årsager til at man kan have svært ved at få en stiv pik under sex er typisk fordi man har hjerteproblemer, er påvirket eller er nervøs.
I det at du er 17 år og dyrker rigeligt med motion, så er det nok ikke den første mulighed men heller påvirkning eller nervøsiteten.
Når jeg siger påvirket, så mener jeg ikke kun alkohol som du selv beskriver det, men det kan også være andre ting som træthed ved søvnmangel, sult eller dehydrering. Det kan være en rigtig god ide at være observant omkring hvordan du fysisk har det på de dage hvor pikken ikke helt følger med og se om der kunne være nogle udfordringer derfra. Hvis det f.eks. er træthed, så kan de tvære fint at sige "hey skal vi ikke sove for i aften og så knalde i morgen tidlig" eller måske tage en snackpause inden, hvis du er sulten.
Det mest sandsynlige er nok nervøsitet. Når man skal være sammen med nogen (i sær hvis det er en ny partner eller hvis det altsammen stadig er nyt) så kan hjernen virkelig gå i fight/flight, hvilket kan gøre det svært at holde på en rejsning. Ofte kan der også ske det, at man har svært ved at få sin pik helt stiv og så begynder man at stresse over at den ikke er helt hård, så man bliver mere nervøs og pikken bliver skap. Det er helt naturligt og den bedste måde at håndtere det er ofte at acceptere det og italesætte det, da det bedst kan hjælpe med nervøsiteten når man ved den anden er okay med det. Du kan f.eks. sige "Hey jeg er lidt nervøs og har svært ved at få pikken op, hvad hvis vi gjorde noget andet i mellemtiden, så jeg lige kan nå at slappe lidt af?". Du kunne f.eks. lave noget forspil, oralsex, fingersex eller meget andet eller bare tage en lille pause. Ellers så ikke at skulle være alene med stress og bekymringer er ofte den bedste måde at overkomme det.
Hvis du har andre spørgsmål eller gerne vil have noget uddybet, så skal du altid bare skriv ind eller ringe på vores telefon 70202266
Mvh Sexlinien