Spørgsmål:
Hej Vil gerne hører om kønssygdomme kan overføres til en mand der modtager oral sex? Ligeledes kan manden få en kønssygdom ved at give oral sex til en kvinde? Læste en artikel der påstod det var sikkert, men synes ikke emnet er så god beskrevet noget sted.

Svar:
Hej og tusinde tak for dit spørgsmål!
Nogle sexsygdomme kan godt overføres ofte gennem oralsex, f.eks. herpes, mens at klamydia og gonoré sjældent smitter fra giver til modtager, men i højere grad  kan smitte fra modtager til giver. Der er altid højest risiko for smitte gennem vaginal og analsex, men smitte gennem oralsex forekommer altså. Har man flere forskellige sexpartnere, så kan man gøre det til en god vane at blive testet for sexsygdomme omkring hvert halve år. Til oralsex kan man også vælge at bruge kondom eller slikkelap hvis man vil være så sikker som overhoved mulig på ikke at blive smittet.
Vi håber du fik svar på dit spørgsmål, og ellers er du meget velkommen til at skrive igen. Det er du uanset hvad. Du kan også kontakte en rådgiver på vores chat eller telefonlinie. Vi har åbent på alle hverdage mellem kl. 15 og 19. Nummeret er; 70 20 22 66.
Bedste hilsener Sexlinien