Spørgsmål:
Hejsa. Min kone og jeg vil gerne prøve at udforske vores sexliv med andre. Dvs. Hun ved samleje med en anden mand bruger kondom men udføre oralsex uden, således at hun sutter ham uden kondom. Dog kommer han ikke i hendes mund. Det eneste hun vil sluge er hans pre-sperm. For mig er det okay, men frygten for at hun skal få HIV er stor. Derfor. Er der en grund til denne frygt og hvis ikke, kan i så beskrive hvor lille sandsynligheden er for at hun vil få det hvis altså han er ubehandlet HIV smittet. På forhånd tak.

Svar:
Hej med dig.
Hiv er en meget sjælden sexsygdom i Danmark. Derfor behøver man generelt ikke at gå rundt og være bange for at blive smittet med hiv i Danmark. Dels fordi der er meget få smittede, men også fordi at langt de fleste med hiv idag får en kombinationsbehandling som gør, at hiv-smittede ikke kan overføre virusset seksuelt. Hvis man får hiv i Danmark så er behandlingsmulighederne idag så gode, at man kan leve et langt og helt almindeligt liv og uden at smitte andre, hvis man er i behandling. Vi får lyst til at spørge dig, om der er en årsag til, at du især har en frygt for hiv fremfor andre sexsygdomme? Hvis din frygt for hiv eller andre sexsygdomme fylder meget for dig/din partner, har du/I så overvejet at have en aftale om at bruge kondom når din partner eller dig har sex med andre personer eller kun at have sex med personer, som er testet for sexsygdomme?
Du kan også finde mere information om hiv her eller ringe/skrive herind igen for en uddybende samtale og rådgivning. Vi har åbent alle hverdage mellem kl.15-19 på telefon 70 20 22 66.
Hilsen Sexlinien