Spørgsmål:
Jeg har et udbrud af noget, som jeg måske tror er herpes. Hvordan skal jeg blive testet for det? Det virker som om, jeg jeg skal kontakte min egen læge, men skal det være som gynækologisk undersøgelse eller normal konsultation? Det føles meget grænseoverskridende for mig. Er der mulighed for selvtest ved herpes, hvor man ikke skal til konsultation hos sin læge først?

Svar:
Hej med dig
Du kan bestille tid som normal konsultaiton og skrive i kommentarfeltet, hvad det drejer sig om.
Lægen kigger på såret og afgør, om det er herpessår. Eller afgør det ud fra en beskrivelse af sygdomsforløbet. Herefter kan hun/han sikre sig ved at pode såret eller tage en blodprøve. Udbruddene kan mindskes eller fjernes helt ved behandling, som består af tabletter eller creme.
Du skal til lægen for at blive testet for herpes. Husk at din læge er vant til at have sådanne samtaler med sine patienter. Det er vigtigt, at du kontakter din læge hurtigst muligt, da hurtigt indsættende behandling – både ved det første, men også ved efterfølgende udbrud – nedsætter hyppigheden af gentagelsesudbrud og varigheden af udbruddet - hvis det nu er herpes, du har.
Vi håber, at det var svar på dit spørgsmål. Ellers er du altid velkommen til at skrive ind igen til os.
Mange hilsner, sexlinien