Spørgsmål:
Har fået positivt svar på klamydia test i fredags, og ham jeg ses med skal testes mandag. Er i tvivl imellem to fyre jeg har været med, og nu ses jeg så fast med den nye fyr. Hvis hans test er negativ kan inkubationstiden vel være længere for ham? Vi havde sex efter/imens jeg havde symptomerne, da vi havde været sammen før. (Da jeg troede jeg havde et af mine herpes udbrud som var færdigt) Hvis den er positiv og vi begge har den og er på pillekur, må vi så ikke være sammen i den periode før det helt væk? Fordi hvis den er negativ og han får det senere så kan jeg jo smittes igen efter min endte pillekur?? Lidt indviklet i know men er i tvivl om når vi nu bliver ved med at ses, om vi så overhoved må have sex

Svar:
Hej med dig
Vi forstår godt din forvirring, for det kan være lidt af en jungle at finde rundt i. Din partner kan godt være blevet smittet af dig "sent", hvormed hans inkubationsperiode jo så er tilsvarende forskudt. For eksempel kan han være blevet smittet i torsdags, hvormed han kan teste falsk negativ i tre uger derfra på trods af, at han måske er smittet. Det I kan gøre er:
- Såfremt han tester positiv: afhold jer fra sex eller brug kondom indtil en uge efter I BEGGE har færdiggjort behandling (dvs. taget den sidste af pillerne).
- Såfremt han tester negativ: tag din behandling som planlagt og afhold jer fra sex eller brug kondom indtil en uge efter, du har taget den sidste pille. Da der jo er en chance for, at han tester falsk negativ, vil vi anbefale at han bliver testet igen, når der er gået tre uger fra sidst I have sex. Det kan være en god idé at bruge kondom i denne periode, så I undgår eventuel "ping-pong smitte", hvor han så ville kunne smitte dig på ny, som du jo selv påpeger.
Det kan være træls at skulle være opmærksom på kondomet, men det er heldigvis i kort tid. Det lyder som om I kan snakke åbent om det, og det er rigtig dejligt.
Husk at du desuden kan få en kontrol test hos din læge, når der er gået seks uger fra din behandling, hvis du ønsker det.
Vi håber, at du kan bruge svaret. Ellers er du velkommen til at skrive igen eller ringe på 70 20 22 66 på hverdage mellem 15 og 19.
Mvh Sexlinien, Xx130