Spørgsmål:
Jeg har klamydia, og er meget bekymret for om jeg kan risikere st blive steril… hvor længe skal man have gået med klamydia for at risikoen stiger markant?

Svar:
Hej med dig
At blive steril pga. smitte med klamydia afhænger af, om du har fået underlivsbetændelse. Der er en lav risiko for at blive steril, hvis du ikke har udviklet underlivsbetændelse. Underlivsbetændelse er heller ikke indikator for, om du bliver steril, hvis sygdommen bliver opdaget i tide.
Klamydia er en meget udbredt sygdom, og ca. 50.000 danskere smittes med klamydia hvert år. Ud fra de 50.000 bliver kun ca. 500 personer sterile pga. smitte med klamydia. Ved langt de fleste tilfælde sker sterilisationen pga. sygdommen ikke bliver opdaget og behandlet.
Vi håber at svaret her var en hjælp. Ellers er du velkommen til at skrive ind igen. Du kan også chatte med os eller ringe på 70 20 22 66 alle hverdage mellem kl. 15-19. XX134