Spørgsmål:
Hej. Jeg har ingen kæreste. Men når jeg har haft sex med en fyr, så lugter jeg meget i en uges tid efter. Og får lidt svamp symptomer. Jeg er enormt dårlig til at snakke om sådan noget her med min læge så vil i stedet spørge her, Jeg er på forskellige medicin, sertralin, quetiapin og lamotrigin. Kan de have en indvirkning på lugten? Det har stået på i nogle år. Jeg har haft klamydia en gang før og har ingen symptomer på dette. Synes det er hæmmende og pinligt. Føler også st jeg kan lugte mig selv i hverdagene når jeg har tøj på og hvis jeg feks bøjer mig frem.

Svar:
Hej, og tak for dit spørgsmål
Der er flere aspekter i dit spørgsmål. Vi forstår godt, at det er hæmmende og føles pinligt – det er ikke rart at opleve, at man lugter. Først og fremmest, sker det ofte for personer med en vagina, at de oplever lugt – det er langt mere almindeligt, end man går og tror. Det sker især efter at have haft penetrationssex med en person med penis uden kondom. Det skyldes, at den basiske sæd kan forstyrre pH-balancen i skeden, der normalt er sur. Den ændring kan føre til ændret lugt (og udflåd) i skeden. Faktisk er lugt ikke et klassisk tegn på svamp.
Du kan godt forsøge selv at gøre noget ved den ændrede lugt eller svampen. Du kan prøve at behandle problemet selv med midler med mælkesyrebakterier i håndkøb fra apoteket. De findes som creme og stikpiller, som kan fås i håndkøb på apoteket. Man behandler typisk en enkelt dag eller fra 3-5 dage.
Udover ovenstående råd kan det hjælpe at bruge kondom ved samleje og at tisse af efter sex. Du kan skylle sæden forsigtigt væk inde fra skeden med lidt lunkent vand uden sæbe (sæbe ødelægger også pH-værdien), når man har haft sex, hvis du vil prøve at undgå lugten. Det er også en god idé at få en test for sexsygdomme, for det kunne sagtens være et symptom på det (selvom det ikke er et symptom, du har oplevet før).
Du fortæller, at du er dårlig til at tale med din læge om sådanne ting. Du skal dog vide, at læger er helt utrolig vant til at tale om disse ting, det er hverdag for dem, så de tænker ikke et sekund over det – det er deres job, og de har et udelukkende professionelt og fagligt syn på kroppen og ting som f.eks. lugt og svamp.
Lægen kan nemlig hjælpe dig, hvis ovenstående metode ikke virker. Man kan nemlig også få tabletter på recept hos lægen. Hos nogle personer med vagina, der oplever lugt eller svamp, kan det være nødvendigt at behandle dagligt i fire-seks uger for at få infektionen til at svinde. Endelig kan nogle personer med vagina, der oplever hyppig tilbagevendende svamp, holde sig fri for symptomer ved at få en tablet 1-2 gange om måneden – det kunne jo muligvis være aktuelt i din situation.
Hvis din ændrede pH-balance er meget fremskreden, eller at mælkesyrebakterierne fra håndkøb ikke hjælper, kan det have udviklet sig til skedekatar - det kan du læse mere om her (betændelse i skeden med bakterier). Det giver typisk kraftige lugtegener. Her kan du få behandling hos lægen, og det er ret vigtigt, for du kan give bakterierne videre ved ubeskyttet sex (så det er også en god idé at bruge kondom).
Umiddelbart er ændret lugt fra skeden ikke en bivirkning til den medicin, du tager – men vi kan ikke være sikre, og vil derfor også anbefale at høre din læge omkring dette.
Vi håber, du kunne bruge svaret. Hvis du vil vide mere, er du altid velkommen til at kontakte os igen på chat eller ved at ringe. Vores telefonnummer er 70 20 22 66 og vi har åbent alle hverdage mellem 15 og 19.
Med venlig hilsen
Sexlinien, xx139