Spørgsmål:
Hej Min kæreste og jeg har været sammen i et halvt år, og har haft sex helt fra start. Men her på det sidste har det været ubehageligt. Når han putter den ind, er det som om der kommer et knæk når pik hovedet kommer ind. Det er så ubehageligt og ødelægger sex for os. Hvad kan det være? Kan man pludselig blive stram?

Svar:
Hej der og tusinde tak for dit spørgsmål.
Der er nogle ting vi er ikke helt sikre på i dit spørgsmål, så vi forsøger at besvare det så godt som muligt for alle scenarier :) ellers må i altid skrive ind i chatten eller ringe ind.
Hvis knækket sker i fissen, så kan det være et tegn på at fissen måske er ret opspændt, så den trækker sig sammen. Fissen har et lag muskel omkring sig, så den kan godt spænde op og blive strammere men den kan også slappe af og blive løsere. Hvordan det kontrolleres kommer meget an på hvor nervøs man er, eller om man har lavet tilstrækkelig foreplay inden man har penetrationssex. På samme måde, så kan nervøsitet også lede til at man ikke bliver våd. "Knæk" følelsen kan i det scenarie, komme fra at fissen giver sig lidt, efter at have holdt lidt imod på grund af gnidning fra manglende smørelse eller modstand fra opspænding bækkenbundsmusklerne og så kommer knækket fra at man overkommer det modstand, og det kan føles ret ubehageligt og kan føles som en hudafskrapning. Hvis i for eksempel har haft lidt hård sex og har fået et lille sår, så kan det give lidt mere modstand, så vil jeg råde jer til at tage en mindre pause og så prøve igen efter en uges tid, så et potentielt sår kan nå at hele, og så prøve igen efter med rigeligt af glidecreme.
Hvis knækket sker i pikken, så kan det være fordi at pikken bliver spændt for meget. Når pikken er hård, er der en hinde som bliver spændt meget tyndt og hvis pikken bliver bøjet kan den hinde få en lille sprække og skabe lidt blødning under huden og gøre så man mister erektionen. Det kan være smertefuldt, men er det ikke nøvdendigvis altid.
Det skal dog også siges at disse små "knæk" ikke nødvendigvis er brud i hinden. Det kan også være fra hinden der giver sig og får et lille ryk i stillingsændring af pikken, som kan give et lille smæld. Hvis det er situationen, hvor det ikke er smertefuldt og man stadig kan bevare erektionen er der ikke så meget at bekymre sig om, bare en lidt finurlig ting ved pikken som man skal være lidt forsigtig med i fremtiden.
Hvis pikken tidligere har "knækket" og hinden endnu ikke har fået tid til at lukke helt, så kan et "knæk" lettere sike igen. Umiddelbart ville jeg i det scenarie råde jer til at tage en pause for penetrations-sexen i en uges tid eller to og når i igen prøver at have sex, så kan i starte med at beføre glidecreme på pikken og fissen inden penetration for at begrænse modstanden, så penissen anstrenges så lidt som muligt.
Hvis det fortsat bliver et problem eller hvis i fortsat er bekymrede for hvad det kunne være, så vil det være en rigtig god ide at tage til din egen læge eller en urolog, da hvis hinden gentagende gange "knækker" så kan det lede til dannelse af noget misformende arvvæv eller nedsat følsomhed.
Så generelt kan i prøve at tage en lille pause og prøve igen efter en uges tid eller to og så med massere af opvarmning og glidecreme (glidecreme både på fissen og pikken inden pikken kommer ind) og måske prøve nogle lidt anderledes stillinger under sex og hvis det fortsat er et problem, så vil jeg råde jer til at tage til en gynækolog eller urolog som kan kigge lidt på det.
Ellers så vil vi meget gerne diskutere det i en lidt mere dybdegående grad hvor vi kan stille nogle spørgsmål. Så hvis i gerne vil have den snak eller har andre spørgsmål så må i altid gerne skrive ind på chatten eller ringe ind på 70 20 22 66.
Mvh sexlinien