Spørgsmål:
Jeg ved ikke hvornår jeg skal have sex for første gang. Jeg er en 14 årige pige. jeg bliver 15 i år. Jeg har aldrig haft sex. Hvornår skal jeg? Hvad er den normale alder til have sex for først gang?

Svar:
Hej, tak for dit spørgsmål.
Hvornår man begynder at have sex er meget op til en selv. Det er vigtigt at mærke efter hvornår man føler sig klar og har lyst. I Danmark er gennemsnitsalderen for at have sin første gang 16 år. Men det er også helt normalt at være 20. Det er derfor ikke så vigtigt at tænke over hvornår man bør have sex, baseret på sin alder, men i langt højere grad vigtigt at mærke efter, og at snakke med den person man eventuelt godt kunne tænke sig at gå i seng med, om det, og om de også føler sig klar.
Vi håber du kan bruge svaret, og ellers er du meget velkommen til at skrive igen. Du kan også altid ringe eller chatte med en rådgiver - vi har åbent på alle hverdage mellem kl. 15 og 19 på telefon 70 20 22 66.
Bedste hilsner Sexlinien