Spørgsmål:
Hej, jeg er en pige der har haft sex og min kæreste kom til at komme i mig. Hvornår skal man helst tage en p-pille og er det inden for dage man skal gøre det

Svar:
Hej med dig,
Vi forestiller os, at du måske mener, hvornår man skal tage en fortrydelsespille? P-piller skal man nemlig tage regelmæssigt for, at man er beskyttet, så dem kan man ikke vente med at tage indtil "uheldet er ude".
Fortrydelsespiller kan købes på apoteket og der er to forskellige slags. En slags der skal tages indenfor 72 timer (3 døgn) og en anden der skal tages indenfor 120 timer (5 døgn) efter man har haft ubeskyttet sex. Begge typer skal helst tages så hurtigt som muligt. Det kan være, at du skal fortælle apotekeren hvor mange dage det er siden, du havde ubeskyttet sex, så kan de hjælpe dig med at finde den rigtige fortrydelsespille. For nogen, kan det føles lidt pinligt at skulle gå til apoteket og købe det. Så kan det være rart at have én med - f.eks. din kæreste eller en veninde?
Man skal helst ikke tage mere end én fortrydelsespille indenfor en cyklus, da der er ret meget hormon i. Og man skal også være opmærksom på, at ens næste menstruation kan komme før eller efter det forventede tidspunkt - afhængig af, hvor i din cyklus du er. Uanset hvornår, du får din næste menstruation, er det en god idé at tage en graviditetstest tre uger efter, at du har taget pillen. Dette kan gøres hos lægen eller ved, at du selv køber en graviditetstest og tager den.
Og hvis dig og din kæreste har tænkt jer at have sex, kunne det måske være rart at få en snak med din læge om hvilken form for beskyttelse, der ville passe dig/jer bedst? Det kan nemlig ikke anbefales at bruge fortrydelsespiller som prævention hver gang uheldet er ude.
Du er altid velkommen til at chatte med os eller ringe på 70 20 22 66
Vi har åbent alle hverdage fra 15-19
Mvh Sexlinien xx17