Spørgsmål:
Kære Sexlinen Jeg er en 17 år gammel dreng og har et spørgsmål. Jeg har læst lidt om den sexsuelle lavalder sammen med en pige jeg er meget forelsket i inde på jeres hjemmeside. Pigen jeg er sammen med er 22 år og vi har haft sex sammen 1 gang. Inde på jeres hjemmeside står der, at en ældre person ikke må forføre en mellem 15-17 år. Er det vi har gjort så ulovligt også hvis vi har givet samtykke? Vh [navn fjernet af Sexlinien].

Svar:
Hej. Tak for din henvendelse.
I har intet ulovligt gjort. I Danmark er den seksuelle lavalder 15 år. Det betyder at to som samtykker til sex, kan have det med hinanden, hvis de begge er over 15. Da du er 17 og din partner er 22 gør ingen af jer noget ulovligt.
Det som står på vores hjemmeside er, at såfremt man er mellem 15 – 17 år, må en voksen i en magtposition ikke forføre en under 18 år. En magtposition kunne eksempelvis være en lærer, træner, onkel eller stedmor. Der kan være magt forbundet med aldersforskel og derfor er det vigtigt at være opmærksom på den andens samtykke.
Du, og pigen du er forelsket i, kan sagtens fortsætte med at have sex hvis I begge har lyst til det.
Med venlig hilsen
Sexlinien
Dreng/Mand på _ år