Spørgsmål:
Hej jeg er en pige på 15 Der For omrking 4 måneder og 2 uger siden havde jeg ubeskyttet sex med min daværende kæreste meget kort! (Dumt i know) jeg har siden det haft 2 menstruationer mens den 3 er udebleven og den 4 intilvidre 5 dage forsinket. Jeg har taget 4 graviditets teste der allesammen er tydligt negative men er dog lidt bange da jeg har hørt den kan være falsk negativ. Ved ikke helt om det fordi jeg stresser over den at den udebliver eller om det kan have noget at gøre med jeg var rigtig nede de 2-2,5 måneder efter break up… mvh forvirret pige der har brug for rådgivning

Svar:
Hej og tak for dit spørgsmål.
Vi kan godt forstå, at det fylder for dig. Du skriver, at du har taget 4 graviditetstest og at de alle har været negative og at du efterfølgende har fået din menstruation to gange. Vi vurderer derfor ikke, at du behøver at være bekymret for graviditet. Som du selv skriver, kan menstruation godt udeblive eller blive forsinket, hvis der er andre ting i livet, som fylder for én. Det kan være stress, ked-af-det-hed, angst eller andre mentale ting. Det kan også være, hvis man er på noget bestemt medicin.
Du skriver, at du var rigtig nede efter jeres break-up. Det kan også godt gøre, at menstruationen påvirkes. Det er ikke farligt, at menstruationen kommer lidt forsinket  i perioder, og ofte kan den stabiliseres igen hvis man har en regelmæssig cyklus.
Det er også helt almindeligt, at menstruationen kan være uregelmæssig det de første år man har menstruation. Det er fordi at kroppen lige skal vænne sig til det.
Det kan nemlig tage lidt tid, før kroppen "husker", at menstruationen skal sættes i gang hver måned, fordi hormonerne svinger meget i puberteten.
Derfor oplever mange piger, at der måske går to måneder eller mere mellem deres menstruationer.
Dette kaldes at have uregelmæssige menstruationer, og det er helt almindeligt.
Vi håber, det var svar på dit spørgsmål. Ellers er du velkommen til at skrive til os igen.
Hilsen Sexlinien
Pige/Kvinde på _ år