Spørgsmål:
Hej fik som 25 årig fjernet min forhud pga forhudsforsnævning, jeg er nu 34 år og er begyndt at opleve at arvævet er rødt og tit irriteret, kan lige frem mærke svie. Ved stiv tilstand ligner det der en lille smule rød hævelse omkring corona. Jeg har flere gange gået til lægen, som både laver blærebetændelse undersøgelse osv, har tilmed blevet tjekket for hiv, svamp og ingen ting kan påvises noget. Det sidste jeg fik fra lægen var noget stasoli jeg skulle smøre på om arvævet og det lindre og der kom også ændring men måtte kun bruge i en 14 dags tid. Hvad kan det være og håber nogen kan give et svar eller en rød tråd for hvad det er.

Svar:
Hej og tusinde tak for dit spørgsmål!
Som du sikkert ved, kan vi ikke diagnosticere dig, og det lyder også allerede til at du har fået udelukket en masse hos din egen læge. Vi kan dog prøve at komme med et par forslag til hvad du ellers kan gøre, eller hvad du evt. måske ikke er blevet undersøgt for. :)
1) Den røde og irriterede hud, kan måske skyldes en allergisk reaktion over for den sæbe du bruger. Hvis du bruger parfumeret sæbe, eller sæbe med alkohol i, kan det irritere huden og give svie og irritation. Derfor kan det være en god idé at bruge en neutral sæbe, eller blot vaske med varmt vand i stedet.
2) Når man bliver omskåret i en voksen alder, er der generelt en større risiko for at der opstår irritation ved arvævet. Det kan blandt andet opstå, fordi glans er mere udsat, og huden med tiden vil gå fra at være en glat slimhinde, til at blive til almindelig hud, da der ikke er noget forhud til at holde på fugten. Derfor oplever en del at de får mere tør hud omkring glans. Her kan du smøre med en meget mild parfumefri creme til at mindske generne. På apoteket, eller på nettet (søg på fugtighedscreme til penis), kan du finde nogle creme der er beregnet til tør og irritabel hud på penis.
3) Hvis din læge ikke kan konkludere mere, og irritationerne bliver ved, og en fugtighedscreme ikke gør nogen forskel, så vil vi anbefale at du får en henvisning til en hudlæge. Hudlægen har ekspertise, og kan undersøge dig for eventuelle hudsygdomme.
4) Hvis du ikke er testet for herpes genitalis (herpes type 2), vil vi anbefale at du forhører din læge om dette. Men din læge har højst sandsynligt vurderet, at din irritation ikke ligner herpes.
Vi håber at du kan bruge svaret, og at du snarest muligt finder en løsning på dit problem. Du er altid meget velkommen til at kontakte os igen - enten her i brevkassen eller via vores mail eller telefonrådgivning. Vores åbningstider er alle hverdage fra 15 til 19. Telefonnummer: 70 20 22 66
Bedste hilsener Sexlinien
Dreng/Mand på _ år