Spørgsmål:
Hej jeg er en pige der ikke kan lide tanken om min fisse hverken at røre ved onani eller stikke en tampon op, er det normalt eller hvad kan jeg gøre ved den tanke?

Svar:
Hej med dig!
Hvor er det godt, at du skriver herind! Det lyder bestemt ikke rart, men du er ikke alene om, at være usikker. Der kan være mange grunde til, at man kan have det lidt svært ved forskellige aspekter af sin fisse. Det kan handle om noget seksuelt, udseende, smerter, samfundsstigmatisering og skam eller måske noget helt femte. Hvordan tror du, det kan være, at du ikke kan lide tanken om din fisse? Uagtet årsagen, så kan en fornuftig handleplan tit være, at arbejde med sine tanker, og lærer at snakke og tænke pænere til/om sig selv og sin krop - selvom det kan være lettere sagt end gjort og tage lang tid. Hvis det handler om udseende kan det også hjælpe, at blive lidt opmærksom på, hvor forskellige fisser rent faktisk kan se ud – og hvorfor man mon har de forventninger man har til sin egen fisse. Hvor kommer de fra? Hvordan kan det være, at man tænker, at alle fisser skal se ud på en bestemt måde? Nogle kan også syntes, at det er ubehageligt eller måske ligefrem smertefuldt, at få noget op i skeden. Hvis det er tilfældet, vil vi anbefale, at man tager til lægen. Det er nemlig ikke meningen, at det skal gøre ondt – hverken at onanere eller bruge tampon. Andre bliver usikre, fordi de ikke har lyst til at onanere eller have sex, selvom alle deres venner måske snakker om det. Det er meget forskelligt om og hvornår, man begynder at få lyst til sex – og vi vil understrege, at det er både helt normalt og helt okay, hvis man ikke har lyst til at have sex eller onanere. Når man er 16 år, er det kun omkring 50%, der har prøvet at have sex.
Uanset hvilke tanker der fylder for dig, så har man jo den fisse man har. Den er med dig hele livet, og det er ikke noget, som man kan ændre på. I virkeligheden er det bare en kropsdel, ligesom alle andre steder på kroppen. Man skal passe på sin krop, omgås den med kærlighed, tage til lægen hvis noget føles forkert og snakke pænt til den. Selvom det kan føles svært lige nu, så lærer man efterhånden at holde af den, i takt med at man bliver lidt ældre.
Vi håber, at det var svar på dit spørgsmål. Ellers er du meget velkommen til at skriver herind igen på chatten eller ringe til os på telefon 70202266. Vi har åbent alle hverdage fra kl. 15-19.
Med venlig hilsen
Sexlinien XX131
Pige/Kvinde på _ år