Spørgsmål:
jeg er bange for at jeg har et problem med sex, for kan ikke få den op af at stå, når jeg er sammen med en pige, men når jeg onanere for ig selv elsker jeg det og det sker 3-4 dagligt at jeg onanere. tør ikke at snakke med min egen læge om det for synes virkelig det er pinligt

Svar:
​Hej og tak for din henvendelse
Det er en masse skam, tabu og ubehagelige følelser forbundet med ikke at kunne få den op at stå – det som vi her på Sexlinien også kalder rejsningsproblemer. Derfor kan vi godt forstå, at du får en følelse af pinlighed, og at det er svært for dig at tale om. Af den grund vil vi gerne starte det her brevkassesvar med at slå det helt fast, at man ikke er mindre værd, eller mindre 'mand,' hvis man ikke kan få den op og stå. Du er ikke alene i at opleve det her problem: Der er rigtig mange, der oplever det samme som dig. Man hører bare ikke så meget om det – måske fordi de fleste foretrækker at holde det for sig selv, fordi de også føler, det er pinligt.
Men selvom du langt fra er alene om at opleve rejsningsproblemer, kan vi selvfølgelig godt forstå, at du gerne vil forsøge at komme problemet til livs. Groft sagt kan man sige, at der kan være to overordnede grunde til, at man har svært ved at få den op at stå: Enten er grunden rent ’kropslig,’ hvor det f.eks. kan skyldes problemer med ens blodtryk – eller også er grunden psykisk, og har at gøre med de følelser, tanker og forventninger der opstår i forbindelse med, at man gerne vil have stiv pik. Det er en god idé, at tale med sin læge om det her problem for at få udelukket, at problemet kan være kropsligt/fysisk – selvom det føles pinligt, skal du huske på, at problemet er meget mere udbredt end mange tror, og at lægen er vant til at tale med sine patienter om følsomme og intime ting, så hun/han tænker ikke, at der er noget pinligt eller forkert ved det. Vi håber, at du vil overveje at tale med lægen – bare for at være på den sikre side.
Vi kan ikke sige, om dine rejsningsproblemer skyldes noget fysisk eller psykisk, men når du beskriver, at det kun er noget du oplever, når du er sammen med en pige, peger det i retningen af, at det faktisk er noget psykisk inde i dig, der gør det svært at få den op at stå. I resten af svaret her skriver vi derfor om, hvad du kan prøve at gøre for at arbejde med problemet på denne måde.
Der kan være mange forskellige psykiske årsager til, at man har rejsningsproblemer. Det kan eksempelvis være, at man er ked af det eller stresset i en periode, men det kan også skyldes, at man føler sig usikker eller utryg i situationen, hvor man ellers gerne vil have sex. Vi ved ikke, hvordan dit sexliv er, og om du har mange skiftende eller få partnere, som du er sammen med flere gange. Men i alle tilfælde kan det være en hjælp kun at have sex med personer, som du er tryg ved og føler du kan tale godt med. Selvom man egentlig har lyst til sex og føler sig tændt, så kan følelser af utryghed gøre, at man ikke kan slappe af og komme ordenligt ned i sin krop – og det kan gøre det rigtig svært at få den op at stå.
Hos mange mennesker med rejsningsproblemer skyldes problemet det, man kalder præstationsangst. I de tilfælde kan man tale om en slags ond cirkel: Hovedet kan blive helt fyldt med stress og bekymring over, om pikken nu kan blive stiv – og den stress og den bekymring kan så blive selve årsagen til, at pikken ikke bliver stiv. Der skabes simpelthen en usikkerhed, som fungerer på samme måde, som vi beskriver ovenfor. Her er kommunikationen med ens sexpartner igen et af de bedste værktøjer. For ofte kan det, at nævne for sin sexpartner, at man er bekymret omkring rejsning, være det første skridt imod at skabe en tryggere og bedre stemning. Hvis du nævner bekymringen højt, så behøver den ikke længere bare at være oppe i dit hoved, men kan blive noget I er fælles om og kan prøve at håndtere i fællesskab. Måske beslutter I jer for at tage den lidt med ro og prøve at vente lidt med at have sex – det kan være, at det også er vildt dejligt, hvis I bare ligger og kysser, kærtegner eller masserer hinanden. Måske vil det føles rart og afslappende, hvis du oplever, at der er god tid og ingen stress.
I forlængelse af det her med at vente lidt med at have sex, vil vi også huske dig på, at sex er meget mere end bare sex, hvor pikken kommer ind i skeden (penetrationssex). Faktisk oplever mange piger/kvinder, at de finder meget mere nydelse i sex, hvor pikken ikke er i centrum. Det kan være oralsex, hvor man slikker og kysser sin partner på, i og omkring klitoris og skeden – eller sex med hænderne, hvor man rør og kærtegner sin partner for neden og rundt omkring på kroppen, hvor de synes det føles rart. Det er vigtigt at huske på, at man kan give sin partner masser af skøn, seksuel nydelse uden en stiv pik. Måske kunne det være en hjælp for dig, at prøve at dyrke nogle af de former for sex vi har beskrevet. Måske vil det give dig en oplevelse af, at det hele ikke afhænger af, om du kan få den op og stå – og måske vil det så give dig en følelse af, at der ikke er nær så stort et pres, hvilket i sidste ende kan gøre, at erektionen måske vil komme og blive.
Vi håber at det her har været svar på din henvendelse. Og at det har givet dig nogle idéer at gå videre med. Som sagt vil vi stadig råde dig til at bestille en tid hos din læge for at få udelukket, at dit problem har en fysisk årsag. Du er også meget velkommen til at skrive til os på chat eller ringe på 70 20 22 66 alle hverdage mellem 15 og 19 for at få yderligere rådgivning eller stille opklarende spørgsmål.
Du kan også læse mere om alt dette på vores emnesider om impotens og præstationsangst
Med venlig hilsen
Sexlinien, xx140