Spørgsmål:
Hej. Jeg har har ikke haft min første gang endnu, og jeg virker meget klar. Dog er jeg bange for chancen for at blive gravid med kondom og ægløsning. Så en på tik tok som er ung gravid, hun nævnte at hendes partner og hende brugte komdom? Hvordan kan det lade sig gør at hun blev gravid. Da chancen er meget lille? Kh fra en usikker pige

Svar:
Hej,
Tak for dit spørgsmål.
Det lyder dejligt at, du føler dig klar til din første gang. Vi kan også godt forstå, at du er blevet bange for risikoen for at blive gravid, når du har set sådan en video.
Vi siger som regel at der er 97% sandsynlighed for ikke at blive gravid ved brug af kondom, hvis kondomet bruges rigtigt. Man kan dog risikere at blive gravid, hvis f.eks. kondomet springer. I tilfældet af, at kondomet springer, kan man tage nødprævention eller tage en graviditetstest, hvis menstruationen udebliver.
Du kan også, hvis du måske i forvejen overvejer det, begynde på mini-/p-piller eller spiral. Hvis du bruger kondom sammen med mini-/p-piller eller spiral, kan det gøre sandsynligheden for at blive gravid endnu mindre. Der kan være nogle bivirkninger ved disse præventionstyper, så derfor er det vigtigt at lytte til sig selv og snakke med en læge om, om det ville give mening for dig.
Det er svært at vide, hvorfor pigen i videoen er blevet gravid. Der kan være, at hun ikke fortæller hele sandheden eller pynter på historien, for at få det til at lyde mere chokerende og derigennem få flere visninger. Derfor er det vigtigt at man er kritisk for ting man ser på f.eks. TikTok, da folk ikke altid fortæller sandheden. Hvis du bliver i tvivl omkring graviditet kan du altid bruge vores hjemmeside eller spørge din egen læge.
Vi håber, at du kunne bruge svaret. Du er altid velkommen til at kontakte os på chat eller telefon 70 20 22 66. Vi har åbent alle hverdage mellem klokken 15 og 19.
Mange hilsner,
Sexlinien, xx25