Spørgsmål:
Hej. Jeg ville bare spørge om hvornår man skal kunne trække forhuden helt tilbage under pennishovedet? Jeg er 13 år, og jeg kan ikke gøre det endnu. Jeg kan godt trække den lidt tilbage, men over hovedet ikke under pennishovedet, og når jeg prøver at trække den så lang tilbage jeg kan, så strækker det lidt, og er ikke så rart. Er det normalt ikke at kunne det som 13 årlig eller skal man kunne gøre det som 13 årig?

Svar:
Hej,
Tak for din henvendelse.
Der er i princippet ikke en bestemt alder for hvornår man skal kunne trække forhuden tilbage.
Når du skriver at du er 13 år gammel, kan jeg blive nysgerrig på om du er gået i puberteten endnu?
Jeg spørger fordi, at forhuden sidder fast indtil man kommer i puberteten. Vi tænker derfor, ud fra det du skriver, at der er en mulighed for at du ikke er gået i puberteten endnu – og det derfor er det helt normalt at du ikke kan føre forhuden ned under penishovedet endnu.
Hvis du er i tvivl om hvorvidt du er gået i puberteten eller ej, vil vi råde til at tale med dine venner eller forældre om hvad er pubertet er? Eller om du er gået i puberteten endnu?
Vi har skrevet lidt om pubertet her, hvis du vil læse lidt videre: https://www.sexlinien.dk/emneside-kroppen/pubertet
Hos nogle drenge bliver forhuden ved med at sidde lidt fast, så de ikke kan føre forhuden ned under deres penishovedet selvom de er kommet i puberteten. Det er tegn på, at de har forhudsforsnævring. Hvis en dreng har forhudsforsnævring, skal det behandles.
Du kan læse mere om forhuden her: https://www.sexlinien.dk/emneside-drenge-maends-kroppe/forhud
Det kan være en fin idé at tale med dine forældre, hvis du er usikker på om du har forhudsforsnævring. Så kan I nemlig i fælleskab tale med lægen, som er den person der kan hjælpe dig videre. Forhudsforsnævring kan nemlig resultere i infektion hvis man ikke behandler det. Det er fordi, hvis man ikke vasker under forhuden, kan der samles gammel hudfedt, døde hudceller og rester af urin. Og denne tilstand kan øge risikoen for infektion.
Vi håber du fik svar på dit spørgsmål, og ellers er du meget velkommen til at skrive herind igen.
Du kan også ringe på +45 70202266 eller chatte med en rådgiver på alle hverdage mellem kl. 15 og 19.
De bedste hilsner, Sexlinien
Dreng/Mand på _ år