Spørgsmål:
Hej Sexlinjen! Jeg er en 16-årig pige, der går med nogle ret skræmmende tanker. Sagen er den at jeg siden i sommers er begyndt at tænke på, om jeg tænder på sex med børn eller sex med dyr. Jeg har aldrig i mit liv følt nogen ophidselse ved tanken om det, men så i sommers var vi på ferie, og der var en lille pige der løb nøgen rundt, og jeg kunne mærke at min krop “reagerede”. Jeg blev ikke tændt eller ophidset eller noget som helst, jeg følte bare en eller anden form for reaktion. Jeg håber at det bare var på grund af nøgenheden/ideen om nøgenhed og ikke på at hun var et barn, for føj for satan. Men siden da har jeg flere gange haft “intrusive thoughts” om at have sex med børn eller med dyr. De dukker bare op, fx når jeg ser et nøgent barn, eller ligger i min seng med min kat, og jeg kommer til at tænke på hvordan det ville være at have sex med dem. Og jeg kan mærke den samme form for reaktion i min krop som første gang. Jeg tror bare det er fordi jeg tænker på sex, eller ideen om at have sex. Jeg synes at både sex med mindreårige og dyresex er frygtelige ting, som jeg aldrig ville gøre mod NOGEN. De eneste gange jeg har fantaseret om det har været når jeg har prøvet at bygge en fantasi op for at finde ud af om jeg rent faktisk tænder på det, jeg har aldrig haft lyst til rent faktisk at fantasere om det. Jeg synes det er afskyvækkende og frygtelig forkert. Det skræmmer mig så meget at jeg får de tanker. Jeg bliver bange for at jeg er psykopat, og at jeg en eller anden dag gør nogen ondt seksuelt. Jeg er bange for at jeg aldrig vil kunne få børn, fordi jeg kommer til at tænke på dem på den måde hver eneste gang de er nøgne. Jeg har altid været et meget empatisk menneske, der har tænkt på hvordan mine handlinger påvirker andre, men jeg er bange for at jeg en eller anden dag bare ikke vil have empati længere, og at jeg så vil gøre et eller andet frygteligt mod nogen seksuelt. Jeg føler mig som den eneste i verden der har det sådan her, og jeg er så bange for at jeg er en psykopat eller sindssyg. Kan i hjælpe?

Svar:
Hej med dig
- Og mange tak for dit spørgsmål!
Vi tænker ikke at du er psykopat, eller at du lyder som en der kunne gøre noget forfærdeligt. For du har faktisk nogle refleksioner om de fantasier og nogle værdier, som udtrykker at du tænker på børns og dyrs rettigheder og grænser.
Men vi kan godt følge dig i, at det er skræmmende at have nogle forestillinger som strider mod ens værdier. Og det er faktisk ikke så unormalt. Nogle kender det fra situationer med fare: man står foran en trafikeret vej, eller i et køkken med skarpe knive, og pludselig kommer der en fucked up tanke om hvad der kunne ske, hvis nu... osv.
På den ene side, så er vores hjerne igang med at fortælle os, hvor vi er og hvad der sker. Og samtidig er den i gang med at huske, hvad den lige kan genkalde der minder om denne situation. Og, så laver den også lige nogle tankeeksperimenter om, hvad den tror der kunne ske, hvis og hvis...
Den gør bare sit arbejde. Og hvis nu den kan huske at man har tænkt meget på sex og nøgne mennesker, og der så er et nøgent menneske, ja så laver den en forestilling. Ligesom hvis man havde set en uhyggelig film med klovne og man så sidder til en cirkusforestilling og tror klovne slår folk ihjel...
Igen, helt vildt langt ude tanke, men det er jo også bare fiktion.
Og du kan også tænke på, hvor mange langt ude og vildt tabuiserede fantasier der findes i fiktionens verden: film, serier, bøger, musik, teater osv. Bare fordi man kan forestille sig noget voldsomt og tabuiseret, betyder det ikke at man ER sådan, eller nogensinde ville handle sådan.
Men det er klart at man kan dyrke tanker om noget, for eksempel breakup sange. Jo flere man hører og jo flere gange i træk man gør det, jo mere fylder det også i ens liv. Og hvis man istedet fylder tiden og tankerne ud med noget andet, så fylder det pludselig mindre.
Så du behøver ikke at være så hård ved dig selv, hvis nu der kommer en fucked up tanke hist og her. Det er bare en fantasi, og hvis du ikke vil den fantasi, så prøv at fyld din opmærksomhed med noget anden. Hjernen skal nok skabe sine fantasier og verdener ud fra det den bliver sat til at opleve. Og vi kan godt beslutte os for at give den noget andet at lave. For eksempel en film, en samtale, en gåtur, hvad som helst.
Prøv at tænk på alle de tabuiserede tanker mennesker går rundt og tænker: "Fuck, det håber jeg ikke der er nogen som ved jeg tænkte."
Det er mere almindeligt, end folk lige tror.
Vi håber at svaret kan hjælpe dig. Du er velkommen til at kontakte vores rådgivning på chat eller telefon.
Vi har åbent alle hverdage fra kl. 15-19.
Hilsen Sexlinien XX109