Spørgsmål:
Jeg er gift med en kvinde men har seksuelle lyster/tanker om at udforske min bi seksuelle side med en mand. Er det okay at gøre? Skal siges at jeg ikke har gjort det før. Men synes at det skal holdes hemmeligt hvis jeg gør det fordi det jo vil smadre parforholdet

Svar:
Hej og tak for dit spørgsmål!
Det er vigtigt at have mulighed for at udforske sin seksualitet, være nysgerrig på sine lyster og undersøge, hvad der tænder en. Det er der bestemt intet galt i at gøre.
Du skriver, at du synes det skal holdes hemmeligt for din kone, da det vil smadre jeres parforhold, hvis hun får det at vide. Har du overvejet at inddrage din kone, og fortælle åbent om din (bi)seksualitet inden du eventuelt udforsker den nærmere? Hvis du tænker ikke at sige det til din kone, er det værd at overveje, hvordan det vil påvirke dig fremadrettet: Hvordan vil det være at leve et dobbeltliv? – Og hvilke konsekvenser tænker du, det kan have for dig og din kones relation på sigt?
Du kan også overveje, hvordan du vil have det med at være hende utro. Om du vil have skyldfølelse over det, eller om det egentlig vil være helt okay for dig?
Måske kan der være en chance for, at det ikke ville smadre jeres parforhold, hvis du er åben og ærlig om dit ønske om at udleve din seksualitet. Der er nogen, der har åbne parforhold, og får det til at fungere rigtig fint. Man kan godt lave aftaler, der gør at alle parter har det trygt og godt i den konstellation.
Åbne parforhold kan se forskellige ud: Nogen ser flere på samme tid, eller dater en enkelt ved siden af sin faste partner. Andre har aftaler om at man eksempelvis godt må kysse eller have sex med andre, men ikke decideret date. Der findes også den slags åbne parforhold, hvor man dater andre personer som par, går til sexfester, i swingerklubber eller inviterer andre med i soveværelset. Grænsen for, hvad der føles godt kan variere og også rykke sig over tid – første skridt er måske at starte samtalen.
Vi håber, du fik svar på dit spørgsmål. Ellers er du velkommen til at ringe eller skrive til os på chat alle hverdage mellem kl. 15-19.
Hilsen Sexlinien,