Spørgsmål:
Hej Sexlnjen.dk. Uden at nævne navne eller så kan jeg fortælle at jeg går på uddannelse med en pige/kvinde som er jævnaldrene som mig. Vi har gået på samme studie i et lille års tid nu, og lige inden sommerferien begyndte jeg at være lidt i tvivl om hun rent faktisk er interesseret i mig. Det er svært at vide sig sikker, men det startede egentlig ved at jeg lagde mærke til hun jokede lidt med mig, hvor det kom bag på mig. Bl.a. viste hun mig på et tidspunkt sin bikini, som hun havde med sig, som i sig selv var lidt en spøg, men så efterfølgende kunne jeg ikke lade være med at tænke, hvorfor hun lige skulle vise det til mig. Især fordi hun har kæreste på. Når men så efter sommerferien, så har jeg lagt mærke til at hun stadig driller mig lidt engang imellem på en flirtende måde, samtidig med at hun også er rigtigt sød over for mig, og kan huske ting, som jeg har sagt, hvor det egentlig overrasker mig at hun kan det. Så på en måde er jeg selv ved at få et lidt godt øje til hende. Og føler vi har gode kemi. Problemet er dog, at hun har kæreste på, og jeg har ikke lyst til at lægge for meget an på hende. Så indimellem prøver jeg at ignorere hende lidt. Men har bare ikke lyst til at gøre noget dumt, nu når vi også er på samme uddannelse. For så vil min medstuderende og hende for den sags skyld måske synes jeg er for meget. Samtidig kan det også godt frustrerer mig, nu når jeg egentlig føler vi har god kemi. Og det føltes svært at skulle prøve at virke ignorerende engang imellem. Jeg føler mig nærmest arrogant i de situationer. Så jeg ved faktisk ikke helt, hvad der er det helt rigtige at gøre? Jeg har på fornemmelsen, at i vil skrive tilbage, at det jeg gør nu er det rigtige. Men føler bare indimellem psykisk at det fylder for meget for mig. Vh en forvirret ung mand

Svar:
Hej med dig
- Og mange tak for dit spørgsmål!
Det er et mega godt spørgsmål, som vi tror de fleste kender eller kommer til at opleve. Og det rigtige at gøre, ville for nogen være én ting, og for andre en helt anden. Det kommer i høj grad an på, hvem I er, jer som er involverede i den relation.
Vi har dig og din studieveninde, og I har en god kemi lyder det til. En kemi, som kan få dig til at spørge dig selv, om du overskrider nogle grænser ved at fortsætte jeres relation. Du har hørt at der er en kæreste, men hvor kærestens grænser går, ved du ikke med god grund, for det er jo din veninde som er i forhold med vedkomne, og kender mest til de grænser.
Vi tænker at der ville kunne være delte holdninger til 'det rigtige at gøre', ligesom der kan i alle gode dillemmaer. Men flirteri og forelskelser, eller små tiltrækninger sker altså HELE TIDEN for os mennesker. Det kan være en kollega, én fra løbeklubben, en vens storesøskende, en bartender - alle mulige...anytime. Kort sagt: vi bliver tiltrukket af andre, også selvom de har kæreste på. Og mennesker kan lide at flirte. Så vi forstår godt at I kan have fået en drillende, flirtende kemi med hinanden, for det er en sjov leg at flirte, og det sætter gang i kroppen og hjernen, når vi flirter med hinanden. Og hér opstår der så en barriere for dig, for du tænker på at der er en kæreste, og den kæreste har nogle grænser. Men siden hun har et forhold til den kæreste, er det vel også hende som har bedst mulighed for at vide, hvad kæresten er okay med. Så vi tænker at hun enten sørger for ikke at gå for langt, for at passe på deres forhold, eller søger noget ny fliteri fra en anden. Og vi kan igen ikke vide det - det kan hun kun selv.
Vi tænker at det ikke er DIT ansvar at passe på deres forhold, det må de to sammen finde ud af sammen.
Helt konkret kunne du måske prøve at italesætte den måde I går og 'driller hinanden' på. Du kan fortælle hende, med et glimt i øjet, at det har været spændende, når hun går og joker med dig, er mega sød ved dig og kom bag på dig, ved at vise dig sin bikinitop. Hvis snakken så går om jeres interne jokes og dit og dat, kan du prøve at spørge ind til det forhold hun er i. Hvor længe har I været sammen?, eller hvordan og hvorledes. Du kan jo bare prøve at være venskabligt nysgerrig på hvem hun er, og det at hun har et forhold.
Når nu I snakker om jer, og hende, så kan det også være en mulighed, at hun ikke lægger så meget i jeres relation. Vi ved ikke om hun elsker at flirte, og måske ikke selv tænker over det. Ligesom at nogle mennesker er mega sjove, og har fantastisk humor, men ikke selv tænker over det. Det kan være at hun gør det med folk hun godt kan lide.
Uanset hvad hun lægger i det, så er det vigtigt at du ikke tager ansvaret over på dine skuldre. For summa summarum er, at du har fået en nice veninde på studiet, og I kan mega godt sammen. At hun har en kæreste, det er hendes egen sag. Det er en helt almindelig ting, at to mennesker der deler daligdag kan udvikle følelser for hinanden. Du behøver ikke at cutte hende af, og ignorere hende. Hvis du føler det bliver for meget for dig, så ville en god veninde også lytte til dig, hvis du sagde "wow, jeg kan ikke lige følge med vores signaler lige nu... kan vi gå lidt tilbage, eller kan du fortælle mig hvad du mener med dit eller dat?"
Vi synes i hvert fald det er nice, at I har fed kemi, og om I er studiekammerater der fliter er udvikler jer til mere må jeres relation vise over tid.
Vi håber at svaret kan hjælpe dig. Du er velkommen til at kontakte vores rådgivning på chat eller telefon.
Vi har åbent alle hverdage fra kl. 15-19.
Hilsen Sexlinien XX109