Spørgsmål:
Hej. Jeg er virkelig bange for at være gravid. Er på p-piller, men for noget tid siden tog jeg en fortrydelsespille og vidste ikke den ville nedsætte p pillens virkning (hvilken jeg synes er uforskammet at apoteket ikke har gjordt opmærksom det det). Jeg har også være syg på det sidste og skulle have taget en blodprøver. Mit spørgsmål er, hvis jeg var gravid ville man så ikke kunne se det i blodprøven. Og så burde lægerne vel også fortælle mig det.

Svar:
Hej og tak for dit spørgsmål,
Dine blodprøver screenes ikke for graviditet. Derfor kommer lægerne heller ikke til at fortælle dig, om du er gravid eller ej. Hvis du er bekymret for, om du er gravid, er du derfor nødt til at tage en graviditetstest.
Det er helt rigtigt, at den ene slags fortrydelsespille kan nedsætte virkningen af dine p-piller i resten af den p-pillecyklus, du var i gang med og indtil du begynder på et nyt p-pilleark. Det er den type, du kan tage i op til 120 timer efter samlejet; den hedder Ellaone.
Tog du en anden fortrydelsespille end Ellaone (fx Norlevo), vil fortrydelsespillen ikke nedsætte virkningen af dine p-piller. Det kan også forklare, hvorfor de ikke nævnte det på apoteket.
Prøv evt. at læse mere om graviditetstest og nødprævention her på Sexlinien - og hvis du får en graviditetstest som viser, du er gravid, kan du skrive igen til os, men du kan også læse mere på vores underside om uønsket graviditet her.
Vi håber, du fik svar på dit spørgsmål. Ellers er du velkommen til at kontakte Sexlinien igen på chat eller telefon 70 20 22 66 alle hverdage mellem 15 og 19.
De bedste hilsner,
Sexlinien