Spørgsmål:
Hej. Jeg ønsker mig brændende en baby men trods flere års forsøg er vi stadig ufrivilligt barnløse. Jeg har haft et langt og hårdt liv med dårlige forældre, masser af svigt og intet er nogensinde kommet let. Mine veninder og endda familie bliver alle gravide til højre og venstre. Jeg er så skide misundelig og ked af det fordi jeg ville sådan ønske det var mig! Bægeret er ved at flyde over. Jeg er ikke glad på deres vegne og synes livet er uretfærdigt. Er der noget helt galt oven i hovedet på mig? Det gør så ondt at se på andre få noget som jeg ønsker mig. Prøvede at lave et anonymt opslag i en gruppe i håb om jeg kunne finde nogle andre kvinder som havde det på samme måde som jeg kunne spejle mig i. I stedet blev jeg mødt af en masse had og svinet til. Jeg begyndte at tude fordi jeg ledte egentligt bare efter en ven eller noget trøst. Jeg har ikke overskud til at gå og smile og være glad på alle andres vegne hele tiden. Er jeg helt fucked up for at ha ondt i røven og ønske det var mig og verden er uretfærdig? Kunne bare godt bruge et kram og at få fortalt mine følelser er ok. Jeg håber barnet kommer en dag, men indtil da er det virkelig hårdt at se veninder, søster og svigerinde, 2 gange gravid. Min drøm er at blive mor <3 Jeg skammer mig over mine følelser, men det er mine følelser og kan ikke rumme at gå med dem alene. Jeg ønsker ingen noget ondt og kunne ikke forestille mig en verden uden mine nevøer osv. Jeg ville bare sådan ønske det var mig og en som kunne forstå mig og jeg kunne snakke med om det...

Svar:
Hej, og tak for at skrive til os.
Vi er virkelig kede af, at du står i denne situation. Dét at være ufrivilligt barnløs kan føles rigtig svært og hårdt, og det kan være virkelig sorgfuldt. Der er ikke noget galt med dig, fordi du synes det er svært, at se andre have dét, som du drømmer så meget om at få. Misundelse er ikke en følelse vi selv kan styre, og selvom det kan føles skamfuldt at være misundelig over andres lykke, så er det helt normalt og helt okay.
Og du er langt fra alene med at leve med barnløshed, selvom du drømmer om at blive mor. Faktisk er det næsten hver 4. par, der har forsøgt at få børn, som oplever på et tidspunkt ikke at kunne blive gravide. Der er altså rigtig mange, der går med de samme frustrationer og sorger som dig.
Det lyder som om du har det rigtig svært, og at det påvirker din hverdag og trivsel meget. Derfor er det vigtigt, at du får snakket med nogen om det. Der findes heldigvis masser af støttegrupper, netværksgrupper, podcasts og artikler med mennesker i samme situation. Du kan søge på ufrivillig barnløshed på nettet, og se om der er et tilbud eller nogen at snakke med i nærheden af dig.
Det kan også være en god idé at kontakte egen læge, og fortælle om, hvordan du har det. Op mod 15 % af kvinder som går gennem det, du oplever lige nu, udvikler depressioner, og mange oplever det som både stress-og angstfuldt. Derfor er det vigtigt at snakke med nogen om dine tanker og følelser, og få hjælp til at komme gennem det, hvis du ikke allerede får det.
Derfor er vi også virkelig kede af at høre, at du blev mødt med hadefulde kommentarer, da du delte dine tanker i en gruppe. Det lyder rigtig ubehageligt. Det er ellers virkelig sejt og modigt, at du har taget kontakt til nogle og delt dine tanker. Forhåbentlig bliver det taget meget bedre imod næste gang, du gør det!
Måske det kunne være en idé også at snakke med nogle af dem du kender om det? Deler du mon dine tanker med din kæreste? Det kan være han har det på samme måde, og at det kunne være rart at dele det med hinanden. Det kan også være, at det ville være rart at tale med nogle af dem du kender som har/får børn omkring dine følelser? Nogle gange kan det hjælpe bare at sige dét, man synes er svært, højt. Og måske har de selv prøvet at gå med nogle lignende tanker og følelser, og kan være der til at trøste dig, når du har brug for det. Hvis det er svært at sige, kunne du måske læse dit brevkassespørgsmål højt for dem, for at starte snakken?
Vi håber du kan bruge vores svar til noget, og ønsker dig held og lykke med det hele! Ellers er du altid velkommen til at kontakte os på chat eller telefon: 70 20 22 66 alle hverdage mellem 15:00 og 19:00. Hilsen Sexlinien. Xx143