Spørgsmål:
Jeg vil bare spørge om ens seksualitet godt kan have forskellige faser? I 9. havde jeg en drengekæreste. Jeg var meget forelsket og vi var regelmæssigt intime og det var virkelig godt. Desværre dumpede han mig og det var jeg meget ulykkelig over. Så var jeg på efterskole i 10. Der var strenge regler og drengene havde deres egen fløj så der var ikke så meget kontakt. Til gengæld kom vi piger utrolig tæt på hinanden og jeg var faktisk fysisk tæt på et par stykker i weekenderne på et tomt værelse hvis vi ikke var taget hjem på weekend. Og ja okay, jeg fik slikket fisse nogen gange og på det tidspunkt følte jeg det var det rigtige for mig og jeg nød virkelig mit efterskoleår. Nu går jeg i 1. g. Jeg har ingen kæreste men har haft nogen one-night-stands med drenge efter fester osv. og det føles også rigtigt. Er det almindeligt at gennemgå sådan nogen faser? Vi det falde til ro på et eller andet tidspunkt?

Svar:
Hej med dig og tak for dit spørgsmål.
Det er meget normalt at man kan have lyst til at udforske sin seksualitet og prøve nogle forskellige ting med forskellige mennesker. For mange kan det være en spændende tid, hvor man lærer sig selv mere at kende. Men det kan også være en lidt forvirrende tid, fordi der sker så meget nyt – måske det er det du også oplever?
Du skriver, om det er almindeligt at opleve forskellige faser i sin seksualitet og til det kan vi bare svare JA. Man kan gå igennem mange forskellige faser i sit liv og have lyst til at have sex med nogen i den ene fase af sit liv og andre mennesker i andre faser. Om det falder til ro, er meget forskelligt fra person til person. Hvorfor mon du tænker, at du gerne vil have det falder til ro? Mon det er fordi, du tænker, at det er ”nemmere” bare at være til enten det ene eller det andet? For det kan jo være, at du bare godt kan lide både at have sex med drenge og med piger, og at det vil være sådan resten af dit liv. Der er mange der godt kan lide både at have sex med drenge og piger, og man behøver ikke at vælge mellem dem. At man er til mere end et køn, kan man f.eks. kalde at være biseksuel eller queer, men man behøver heller ikke at kalde det noget. Hvis du har lyst, kan du læse om det her og her.
Så vores råd er, at du bare forsætter som du gør nu, hvor du har sex med de mennesker, som du har lyst til at have sex med og så måsker prøver at hvile lidt i, at du ikke behøver at tage stilling til, om du er til det ene eller andet.
Vi håber, du fik svar på dit spørgsmål. Ellers er du velkommen til at kontakte Sexlinien igen på chat eller telefon 70 20 22 66 alle hverdage mellem 15 og 19.
De bedste hilsner,
Sexlinien