Spørgsmål:
Jeg har snakket med en dreng i lidt tid nu, vi har været sammen før, men sidste gang tog han det et skridt videre. Han begyndte at nusse mig og kysse på mig, jeg havde en fornemmelse af at han ville mere end det… jeg var bange og gjorde ikke noget ved det. Nu er jeg i tvivl om jeg skulle have taget skridtet videre til sex eller om jeg skulle lade være… mit spørgsmål er: Hvornår ved man om man er klar?

Svar:
Hej med dig,
Det er meget forskelligt, hvornår man føler sig klar til at have sex for første gang. Vi kan ikke sige, hvornår du er klar. Det kan kun du mærke.
Nogle glæder sig og kan slet ikke vente med at komme i gang med at have sex. Andre er nervøse for, om de kan finde ud af det, eller om der måske er noget, der gør ondt. Hos mange vil både nervøsiteten og glæden være der på samme tid.
Tit kan det hjælpe at fortælle den anden, hvis du er nervøs - så fortæller du samtidig, at du har nogle følelser med i det og det er positivt. Hvis man er i tvivl om man er klar til sin første gang eller endda bliver bange, kan det være man ikke er helt klar, fordi man ikke føler sig tryg nok.
Det er vigtigt at huske, at der ikke er nogen opskrift på, hvordan man skal have sex generelt eller første gang. Og man behøver heller ikke ”gå hele vejen” første gang man prøver. Måske kan det være rart at starte med at røre ved hinandens kroppe først med hænderne, eller måske med munden, og derefter mærke efter og snakke om, om man har lyst til mere. Det er altid okay at sige stop. Man må gerne tage det i små skridt og af flere omgange. Bare fordi man kysser og nusser behøver man ikke at gøre mere end det, hvis man ikke føler sig klar.
Hvis I gerne vil prøve penetrationssex (penis i skede), er det en god idé at gå roligt frem og ”tjekke ind” undervejs i forhold til om det stadig er rart, gør for ondt, om man stadig har lyst osv.
Vi håber, at du kan bruge vores svar til noget. Ellers er du altid velkommen til at kontakte os på chat eller telefon: 70 20 22 66 alle hverdage mellem 15:00-19:00.
Hilsen Sexlinien. xx141