Spørgsmål:
Hej. Jeg har fået et udbrud af herpes i underlivet, og imens udbruddet har været der, har jeg kysset og dyrket analsex med en anden. Kan det have smittet personerne?

Svar:
Hej og tak fordi du skriver ind!
Herpes smitter nemt, og derfor anbefaler vi altid, at man afholder sig helt fra at have sex ved udbrud.
Man kan sagtens kysse uden smitterisiko - medmindre at man har et udbrud ved munden.
Ved analsex er det lidt mere kompliceret, både fordi kønsdelene og anus er lokaliseret tæt på hinanden og kontaktfladen derfor kan være svær at styre, men også fordi herpes kan overføres via sekret og ved slimhindekontakt. Det kan derfor ikke udelukkes, at den person du har dyrket analsex med kan være smittet.
Ved smitte vil et udbrud ofte vise sig inden for 4-7 dage. Derudover kan man godt være blevet smittet, uden at man får et synligt udbrud.
Afslutteligt er det vigtigt at nævne, at herpes er helt ufarligt. Det estimeres at 80% af befolkningen oplever udbrud oralt, mens 20% oplever udbrud ved kønsdelene.
Hvis du har flere spørgsmål, er du altid velkommen til at skrive herind på chatten eller ringe på 7020226, alle hverdage mellem 15.00-19.00.
Mange hilsner,
Sexlinien