Spørgsmål:
Hej jeg er en kvinde på 50 år. Har været sammen med min kæreste i et lille års tid. Min kæreste har et meget lille behov for intimitet både kys og sex. Han siger han har prøver så meget i sit liv så han har ikke behovet mere. Men han har gemt alle videoer og billeder af sine gamle kærester hvor de dyrker sex. Dette viser han glædeligt frem og fortæller også om det. Jeg føler nok det er mig han ikke har lyst til. Men han siger nej. Og vil ikke tale om sex. Jeg har aldrig tvivlet på mig selv og har altid været en åben person. Men kan mærke jeg er blevet usikker på mig selv. Er jeg god nok er det mig der er helt forkert osv. Har spurgt ham men han siger nej du er dejlig jeg har bare ikke lyst mere. Han siger han elsker mig. Men jeg er blevet så forvirret over dette. Føler han lever i fortiden med alle sine billeder og videoer og så er hans behov dækket. Jeg føler jeg elsker ham men nogen gange ønsker jeg ham langt væk fordi han for mig til at tvivle på mig selv. Hvad gør jeg for at få ham til at tale om dette emne og forstå hvor ondt det gør i mig når han ikke har lyst til mig men sidder og kigger åbenlys på sin frække fortid. Jeg har prøvet mange gange at tale om hvad der kan give ham lyst til mere intimitet, men han lukker den hurtig. Har du et godt råd. Hilsen ________ (navn slettet af Sexlinien)

Svar:
Hej og tak for dit spørgsmål.
Det lyder som en ubehagelig situation, og vi kan godt forstå at det kan gøre ondt på dig.
Det er ikke rart, at føle at ens partner ikke har lyst til en, eller at komme til at tvivle på sig selv.
Man kan jo ikke kræve af ens partner, at de har en anden sexlyst end den de har. Dog kan man godt med rimelighed forvente, at de vil tale om, hvad de har lyst til og brug for -  samt at de vil lytte til hvad du har brug for. Det at din kæreste lukker helt ned, når du prøver at fortælle ham hvad du føler er ikke rimeligt over for dig.
Hvis du føler, at jeres kommunikation omkring dette her emne smerter dig, og gør dig usikker på dig selv, er det måske en relevant overvejelse, om du skal blive i forholdet? Selvom du elsker ham, er det også en vurdering du må gøre, om jeres forhold egentlig indebærer mere smerte end glæde for dig. Hvis du føler, at den slags overvejelser faktisk er relevante, kunne du også overveje at dele dem med din kæreste. Det kan måske hjælpe ham med at indse situationens alvor, samt hvor ondt hans adfærd faktisk gør på dig. I sidste ende kan dette måske også få ham til endelig at åbne lidt op over for dig.
Der er også den mulighed, at din kærestes manglende sexlyst egentlig bunder i selværdsproblemer. Dette er bestemt ikke noget vi kan vide, da vi ikke kender hverken ham eller dig. Men vi nævner det blot som én mulig forklaring. Nogle personer oplever at deres seksuelle tillid kan aftage lidt i takt med at man selv og ens krop ældes og måske ikke længere kan klare de samme ting, som man kunne, da man var ung. Hvis det er tilfældet for din kæreste, kan det være at han genlever fortiden igennem de gamle videoer og billeder, fordi det minder ham om en tid, hvor han var mere tryg og tilfreds med sit eget seksuelle liv. Som sagt er dette ikke noget vi kan vide, og det er derfor ikke nogen god idé ligefrem at konfrontere ham med denne idé. Men det er noget du kan overveje - og måske kan du prøve en strategi, hvor du søger at bekræfte ham og sige, at du også har lyst til ham lige som han er.
Til sidst er det også en mulighed, at I søger professionel hjælp, enten i form af parterapi hos en psykolog eller ved en sexolog. Ud fra det du beskriver om, at din kæreste i øjeblikket lukker samtalen hurtigt, når du prøver at tage den, er han måske ikke lige i øjeblikket klar til at tage dét skridt. Men det er noget du kan overveje i et lidt længere tidsperspektiv.
Vi håber at det var svar på dit spørgsmål. Hvis det ikke var svar - eller du bare godt kunne tænke dig at høre mere - er du meget velkommen til at skrive til os på chat eller ringe til på 70 20 22 66 alle hverdage mellem 15 og 19.
Med venlig hilsen
​Sexlinien, xx140