Spørgsmål:
Hej! Jeg skriver fordi jeg inden for de sidste måneder er begyndt regulært at have sex, men det strammer ret meget og gør nogle gange ligefrem ondt. Jeg har til tider også svært ved at blive våd, også selvom vi har meget “forplay” og jeg virkelig har lyst Jeg troede selv det ville blive bedre med tiden men det synes jeg ikke rigtigt at det gør. Selv de gange hvor det ikke gør ondt, synes jeg ikke rigtigt det er rart og ideen om at sex bare skulle være mega nice, kan jeg ikke helt forstå… Er det normalt eller er der noget galt? Mvh pige på 17

Svar:
Hej og tak for dit spørgsmål.
Det lyder ikke rart, at havde det sådan som du beskriver. Vi kan godt forstå, hvis det er frustrerende.
Vi bider mærke i at du beskriver den her idé om at sex skal være mega nice. Den idé er der mange som har, og mange oplever det også som en stor byrde, når virkeligheden ikke lever op til den forestilling. I virkeligheden kan sex godt være svært, ubehagligt og nogle gange også smertefuldt. Idéen om, at det bare er godt og rart altid kan måske være med til at gøre det rigtig svært at tale om de ting, som ikke føles godt.
Men netop det at tale om, hvordan man har det under sex, kan være med til at gøre at det bliver meget bedre. Der kan nogle gange opstå en 'ond cirkel', hvis man er virkelig nervøs for, at man skal opleve smerter og ubehag ved sex. Så kan nervøsiteten nemlig godt få en til at spænde helt op eller have svært ved at blive våd. Og så er sandsynligheden for at det kommer til at føles godt meget mindre. Derfor vil vi råde dig til at tale med din sexpartner om, hvordan du har det. det kan måske tage noget af presset af situationen. Måske kan det også lede til en åben snak om, hvordan i godt kan lide at have sex.
For sex er jo andet og langt mere end bare penetration med en pik i en skede. De ting man nogle gange kalder forspil, kan også være sex i sig selv. Sex kan være at kysse og kærtegne hinanden på kroppen og på kønsdelene. Man kan have sex med hænderne og munden, men som udgangspunkt er der ikke andet rigtigt og forkert end hvad man selv synes føles rart. Måske ville det fungere godt for jer, hvis i aftalte at sætte pause for penetrationssex i en periode, og i stedet udforskede andre måder, i kan have sex med hinanden? Det allervigtigste er nok, at man får skabt et tryg og behageligt rum, når man har sex sammen. Hvis man oplever at man er tryg, at ens grænser bliver respekteret, og at begge parter er opmærksomme på, hvad den anden synes er rart - så vil sex ofte være en rar og god oplevelse.
Nogle personer oplever dog også, at man kan have smerter under sex, selv hvis man er tryg og tilpas. I visse tilfælde kan det have en rent fysisk årsag. Så hvis de råd, vi har givet slet ikke virker, kan det være en mulighed for dig, at opsøge egen læge.
Vi håber det var svar på dit spørgsmål! Ellers er du altid velkommen til at kontakte os på chat eller telefon: 70 20 22 66 alle hverdage mellem 15:00 og 19:00.
Hilsen Sexlinien. xx140