Spørgsmål:
Jeg har fået lagt min spiral op for snart 1 år siden. Jeg har fortsat pletblødninger, smerter ved fysisk aktivitet, efter sex også selvom der ikke sker penetrering. Det er som om at hver gang jeg har en smule muskelaktivitet i underlivet resulterer det i smerter og til tider pletblødninger. Kan dette skyldes min spiral?

Svar:
Hej og tak for dit spørgsmål,
Smerter i underlivet og pletblødninger kan godt være en reaktion på spiralen, men det kan samtidig skyldes flere andre ting. Det kan for eksempel forklares af forskellige sexsygdomme. Klamydia, gonoré, HPV og mycoplasma er sexsygdomme, hvor symptombilledet kan være blødning fra skeden. Hvis du har haft sex uden kondom og ikke er blevet testet, så kan det være en god idé at blive testet for det. Uanset hvad er det en god idé at have en snak med din læge om, at du oplever de her symptomer, så han/hun kan finde årsagen. Det er ikke en tilstand, du skal acceptere. Du bør snakke med din læge.
Vi håber, at svaret er en hjælp. Ellers må du skrive ind igen. Du kan også chatte med os eller ringe på 70 20 22 66 alle hverdage mellem kl. 15-19. XX105