Spørgsmål:
Jeg er forelsket i en af mine bedste venner, og det har varet omkring et år snart. Jeg synes hun er det mest smukke og fantastiske menneske på jorden og jeg kunne aldrig finde på at stoppe kontakten med hende. Alså jeg vil vildt gerne af med de her følelser, og der er 2 grunde 1. Hun er 100% hetero så jeg har ingen chance 2. Selv hvis hun var til piger så er hun LANGT over min liga. Men de her følser gør det ekstremt svært at være sammen med hende, når vi hænger ud Så mit spørgsmål er: hvordan kommer jeg af med de her følser

Svar:
Hej,
Det lyder som en svær situation du befinder dig i. Du ser din ven som både det smukkeste og fantastiske, og synes samtidigt, at de følelser gør det svært at være sammen med hende fordi du ikke tænker at det nogensinde kan blive gengældt.
Der er ikke nødvendigvis en måde, man kan komme af med bestemte følelser. Følelser kan komme, blive, og gå igen, og man kan ikke kontrollere som sådan hvordan man føler for et andet menneske. Måske det er et spørgsmål om tid før din forelskelse i ven din fordufter, måske den bliver hængende i nogen tid endnu. Det er svært at sige. Umiddelbart er der to ting du kan gøre, dog uden det er sikkert det vil ændre på dine følelser; Du kan fortælle hende hvordan du har det, eller du kan lade værd.
Du skriver, at dine følelser for hende gør det svært for dig at være sammen med hende. Måske det ville kunne hjælpe på, hvis du på et tidspunkt får behov for at trække dig, eller ikke hænge ud med hende en periode hvis du synes det bliver for svært. Måske det at sige det højt gør noget for enten dig eller hende. Måske der sker noget tredje. Du kan selvfølgelig også lad vær med at sige noget, og så se hvad der sker. Måske du møder en anden du forelsker dig i, eller måske mister du interessen for din ven. Det er svært at sige, så det kommer an på hvad du føler dig bedst tilpas med.
En anden mulighed du har, er selvfølgelig at tale med nogen du føler dig tryg ved om det. Det kan være et familiemedlem, en anden ven eller noget tredje. At tale om sine følelser kan være en god måde også at lære dem bedre at kende, så måske du vil opleve at der kommer nogle nye ting frem ved at tale om det med nogen.
Et sådan her brevkassesvar kan desværre ikke komme dybere ind i alle de ting du formentlig oplever er på spil i jeres relation. Selvom vi håber du kunne bruge svaret, er du derfor meget velkommen til at skrive igen eller kontakte en rådgiver på telefon eller chat på hverdage mellem kl. 15-19.
Hilsen Sexlinien, xx108.