Spørgsmål:
Min kæreste har fået foretaget et keglesnit, og nu tør hun ikke have ubeskyttet sex med mig, fordi hun er bange for at få celleforandringer igen. Hvad anbefaler I i den forbindelse? Jeg synes, at det er nogle lidt triste fremtidsudsigter...

Svar:
Hej, og tusinde tak for dit spørgsmål!
Det er helt forståeligt, at din kæreste er bekymret og bange for at få celleforandringer igen, da det for de fleste både kan psykisk hårdt og smertefuldt at gennemgå et keglesnit.
Men din kæreste og dig kan sagtens have ubeskyttet sex, uden at hun skal være bange for lige pludselig at få livmoderhalskræft, det tager flere år fra man får celleforandringer til at det evt. kan udvikle sig til kræft. Din kæreste vil højst sandsynligt have en kontrol tid hos sin gynækolog inden for de næste 6 måneder, for at se om alle celleforandringerne er blevet fjernet. Efterfølgende vil hun skulle følge den normale 3 års screening, så hun kan være sikker på at evt. nye celleforandringer bliver opdaget. Men selv hvis der skulle opstå nye celleforandringer - så forsvinder langt de fleste af sig selv igen, uden at det er nødvendigt at foretage et keglesnit.
Celleforandringer er en konsekvens af HPV virus. HPV virus har over 120 forskellige underarter - hvor af nogen medfører kønsvorter, nogle fodvorter, og andre celleforandringer. Men langt de fleste HPV vira giver ingen symptomer, og før vaccinens udbredelse var op til 80 % af den seksuelt aktive befolkning smittet med en eller flere former for HPV. Men HPV er sjældent farligt. HPV virus kan ikke fjernes frr kroppen, selvom at der er foretaget et keglesnit. Men selv ikke et kondom kan beskytte 100 % mod HPV smitte, og derfor er der ingen garanti, for ikke at få HPV igen. Lige som herpesvirus, er det faktisk stort set umuligt at helgardere sig imod. Men det betyder ikke at din kæreste og dig ikke kan dyrke ubeskyttet sex. Hun er ikke i større risiko for at få livmoderhalskræft, hvis I dyrker ubeskyttet sex - så længe at hun husker at få foretaget sine smearscreenings (celleskrab) hvert 3. år.
Konklusionen er altså - at lige så snart der ikke længere er blødning efter keglesnittet, kan I have ubeskyttet sex igen. Men hvis din kæreste fortsat er bange, så anbefaler vi, at hun får ringet til sin gynækolog, og får fortalt om hendes frygt, så gynækologen - ud fra faglig viden, har mulighed for at berolige din kæreste. For selvom det måske har været en voldsom og ubehagelig oplevelse fra din kæreste - så er der ingen særlig sundhedsrisiko ved at I dyrker ubeskyttet sex igen. Naturligvis, skal I begge være obs på kondom, hvis I har andre partnere end hinanden.
Vi håber at I begge kan få noget ud af svaret, og husk I er begge velkomne til at skrive igen. Vi kan også kontaktes på vores telefon eller chatrådgivning - vi har åbent på alle hverdage fra kl. 15-19. Telefonnummeret er: 70 20 22 66
Bedste hilsner Sexlinien