Spørgsmål:
Hejsa. Jeg har været sammen med min ekskæreste i 6 år, og der havde vi sex uden at bruge kondom. Nu har jeg mødt en anden fyr, og vi er begge klar over der skal bruges kondom. Men på sigt vil vi måske gerne være kærester og have børn. Han har også, ligesom mig, været i et tidligere forhold, hvor de ikke brugte kondom.
Hvad skal vi gøre inden vi vil have sex uden kondom? Tage til lægen? For at se om vi begge har sygdomme?

Svar:
Hej med dig og tak for dit spørgsmål!
Det er en rigtig god idé at i bruger kondom inden i er blevet testet. Som du selv skriver det, så skal i forbi jeres læge for at tjekke for eventuelle kønssygdomme. Og så vil vi også bare som en påmindelse fortælle jer, at kønssygdomme også kan smitte ved andre former for sex. Hvis i har oralsex eller andre former for kontakt med slimhinder, så kan man også godt overføre noget. Uanset hvad så tænker vi en tur til lægen lyder fornuftigt. Hvis du/i får lyst til at snakke mere om det, så vil vi meget gerne høre fra jer. Vi er tilgængelige pr. telefon og chat alle hverdage ml. 15 og 19. Vores nummer er 70 20 22 66 og i skal være velkomne til at kontakte os ved behov - også hvis der er andet i skulle få brug for at snakke om.
Venlig hilsen
Sexlinien