Spørgsmål:
Hej. Min partner har lyst til sex hele tiden, og jeg har det ikke på samme måde, hun bliver næsten sur og fornærmet når jeg ikke har lyst, vilket er hver weekend hvor vi er sammen. Vi har næsten sex hver dag vi er sammen men hun har lyst maget mere ind det. Hvad kan jeg gøre?

Svar:
Hej og tak for dit spørgsmål
Det er meget almindeligt at parrene i et parforhold har forskellige sexlyst. Det vigtigste er, at I taler åbent om det. Tal med din kæreste om, hvad du føler ift. den mængde sex I har. Forsikr hende om, at det ikke handler om, at du ikke tænder på hende, men det handler udelukkende om, hvor meget du generelt har lyst til at have sex. Når den ene par ikke har lyst til sex, kan det nogle gange opfattes som en afvisning hos den anden. Måske føler din kæreste, at det er hende, som du ikke har lyst til. Det er derfor vigtigt, at du sætter ord på, hvad der rører sig hos dig.
At din kæreste forventer, at du har lyst til at have sex, når hun vil have det, kan opleves som et stort pres. Det bliver bestemt ikke nemmere, at din kæreste reagerer med fornærmelse, når du ikke har lyst. Det er vigtigt, at hun bliver opmærksom på, hvilke konsekvenser hendes opførsel har hos dig. I kan altid tale om løsninger som virker for jer, men første skridt vil være at acceptere, at I har forskellige sexlyst. I kan derefter arbejde på at komme frem til løsninger, som fungerer særligt for jer. For eksempel kan det være en idé, at I aftaler at have mere fysisk kontakt i form af kram, kys og fysisk berøring i stedet for penetrationssex.
Vi håber, at det var svar på dit spørgsmål, ellers kan du ringe eller chatte med os på alle hverdage mellem kl. 15-19. Telefonnummeret er 70 20 22 66
Hilsen Sexlinien, XX134