Spørgsmål:
Min kæreste og jeg har stort set ubeskyttet sex hver uge, da han ikke kan lide kondomer. (Jeg orker ikke at tage den kamp med ham da han sige at jeg “bare” skal få en spiral) Jeg er dog på p-piller og har været det i lang tid og er skam også god til at huske at tage dem. Her for tiden har jeg dog lagt mærke til at jeg har taget rigtig meget vægt på og at min appetit er skudt helt i vejret. Jeg er rigtig nervøs omkring om jeg er blevet gravid da jeg ved at p-piller ikke er 100% effektive. Dog glemte jeg at tage en p pille her for 2 dage siden hvilket derfor fik en slags menstruation startet (mest brunligt). Min kæreste og jeg havde ikke sex på dagen og har ikke haft sex siden det. Mit spørgsmål er så om jeg kan være blevet gravid ogs selvom jeg stadig har fået mens.

Svar:
Hej! Der kan godt være en risiko for graviditet, men udfra det du skriver, er det svært at sige hvor høj eller lav risikoen er i din situation.
Når du har glemt en p-pille, skal du normalt skynde dig og tage den glemte p-pille med det samme og så tage dagens almindelige p-pille som du plejer (dvs. du tager to p-piller samme dag). Du skriver ikke, om du har gjort dette. Har du ikke har gjort det, men bare fortsat med p-pillerne som du plejer, kan det evt. være en grund til den menstruationslignende blødning.
Din beskyttelse mod graviditet er nedsat, hvis der er gået længere end 36 timer mellem to p-pille. Beskyttelsen vil være nedsat indtil du har taget p-piller regelmæssigt i syv dage i træk. Kommer din pause før de syv dage er gået, kan du bare begynde en ny pakke og springe pausen over mellem de to pakker. Det kan man sagtens, der bliver bare en lidt større chance for pletblødninger, imens du tager den anden blisterpakke.
Du kan læse mere om glemte p-piller her på Sexlinien.dk, men det kan også være smart at læse indlægssedlen i p-pilleæsken, hvor der også står om, hvad du skal gøre, når du har glemt en p-pille.
En eventuel graviditetsrisiko hænger desuden både sammen med, hvor langt du er nået i blisterpakken og om du har haft samleje i dagene lige før og omkring den glemte p-pille.
Er du i første eller tredje uge af blisterpakningen er der en risiko på grund af p-pillepausen. Du har ikke haft samleje på dagen eller i dagene efter, skriver du. Men hvis du har haft samleje i løbet af de fem døgn før, du glemte p-pillen, kan der godt være en risiko for graviditet. Det er der, fordi sædceller kan leve inde i livmoren i op til ca. fem døgn efter et samleje - så havde I et samleje fx tre dage før den glemte p-pille, kan sædceller have levet længe nok til, at du nåede at få ægløsning på grund af, du glemte p-pillen.
P-piller kan ændre din sultfornemmelse, så når man begynder på p-piller eller skifter p-pillemærke er det godt lige at lægge mærke til, om man begynder at spsie mere. Der er mange ting der kan påvirke ens appetit, fx stress, søvnmangel, angst eller andre typer af medicin, man tager udover p-pillerne. Det er noget, du kan tale med lægen om.
Hvis du går rundt og er bange for at være gravid, kan du prøve at tage en graviditetstest den dag, du forventer at få din blødning (typisk 1-2 døgn efter du har taget den sidste p-pille). Kommer blødningen ikke, er det meget relevant at taget testen.
Der var rigtig meget information at finde rundt i ovenfor. Har du flere spørgsmål eller er forvirret, kan du skrive til os igen, men du kan også chatte med os herinde eller ringe på 70 20 22 66. Vi er her på alle hverdage kl. 15-19. Vi vil også gerne tale med dig om, at din kæreste ikke vil bruge kondom, hvis du har behov for at snakke om det siden du nævner det her.
Hilsen Sexlinien, XX7.