Spørgsmål:
Hej Sexlinien. ?? Jeg har fået et udbrud af herpes for første gang. Jeg er ikke sikker på hvem, der har smittet mig. Hvor lang tid tilbage skal jeg skrive til mine tidligere og nuværende sexpartnere?

Svar:
Hej og tak for dit spørgsmål.
Det er betænksomt af dig, at du overvejer at give dine tidligere og nuværende sexpartnere besked.
Er du smittet med herpesvirus i ansigtet eller på kønsorganerne? Uanset hvor du har udbrud, gælder det dog, at herpes stort set kun smitter, når det er i udbrud; altså når man får rødme, svien og følsomhed, som senere bliver til små blærer og derefter til sår. Når man har udbrud (og op til en uge efter udbruddet) er herpes meget smitsomt, og der skal man helst afholde sig helt fra sex og kys, da hverken kondomer og slikkelapper nødvendigvis beskytter, hvis udbruddet er uden for de beskyttede områder. Du kan godt have sex som normalt når du ikke har udbrud - både penetrationssex, oralsex og andre former for sex. Dog er det stadig en god idé at bruge kondom eller anden prævention for at beskytte mod smitte fra andre kønssygdomme samt uønsket graviditet.
Vi vil også gerne tilføje, at det altså er ca. 80 % af alle voksne i Danmark som har herpes i ansigtet og ca. 20 % som har det på kønsorganerne. Det er altså en virus, som mange lever helt almindelige og gode sexliv med, og det kan du også sagtens. Det er derfor op til dig selv, om du vil fortælle tidligere og nuværende sexpartnere, at du har herpesvirus.
Vi håber, at du har fået svar på dit spørgsmål. Hvis ikke, er du velkommen til at kontakte os igen, enten på chat eller over telefon til en yderligere snak om dit spørgsmål. Vi kan kontaktes på 70 20 22 66 hverdage mellem kl. 15.00 og 19.00.
Hilsen Sexlinien, xx133