Spørgsmål:
Hej Jeg er en 17 årige pige som har taget minipiller i lang tid nu. Tror jeg startet i februar og jeg har kun haft min mens engang imellem det tidsrum. Er det normalt at jeg på intet tidspunkt har fået min mens? Burde man holde pause mellem sine nye pakker? Fordi ved ikke om jeg har fucked mine indre op ved bare at tage den ene efter den anden siden februar? Jeg håber virkelig I kan hjælpe mig

Svar:
Hej med dig!
Minipiller kan godt give uregelmæssige blødninger med længere tid imellem blødningerne. Der kan også komme pletblødninger, men som regel kun de første to-tre måneder. Det kan også ske for nogen, at menstruationen helt udebliver. Det er ikke farligt, men hvis ens blødning udebliver, bør man undersøge, om man er gravid. Man kan aflevere en urinprøve hos lægen, eller købe en graviditetstest på apoteket eller i et supermarkede, som man selv kan udføre. Når man benytter minipiller, skal man tage en minipille hver dag – også når man har blødning. Der skal altså ikke holdes pillefrie dage. Det er vigtigt, at minipillen tages på nogenlunde samme tidspunkt hver dag for at opnå fuld sikkerhed. Minipiller beskytter ikke mod seksuelt overførste sygdomme.
Du kan læse mere om minipiller her.
Vi håber, at det var svar nok på dit spørgsmål. Ellers kan du altid skrive eller ringe til os på 70202266. Vi har åbent alle hverdage mellem 15 og 19.
Hilsen Sexlinien