Spørgsmål:
jeg har idag opdaget jeg har brunt/rødt udlåd og det er ret mærkligt fordi jeg er på p piller og har en p stav. ved i hvorfor?

Svar:
Hej! Det ved vi ikke, men det er ikke almindeligt både at være på p-piller og have en p-stav på samme tid, så det er en god idé, du taler med din læge om det. Typisk vil man fjerne p-staven og så begynde på p-piller samtidig med fjernelsen, men altså ikke bruge begge på samme tid.
Brunt/rødt udflåd kan være et tegn på menstruation, hvor væv fra livmorslimhinden bliver udstødt. Hos en del brugere af p-stav holder menstruationen op med at komme på grund af p-staven, mens det er mere almindeligt at p-pillebrugere får deres blødning, mens de holder pause mellem to ark p-piller.. Når du er på to forskellige slags hormonbaseret prævention på én gang, kan de måske gøre din cyklus lidt ustabil?
Men brunt/rødt udflåd kan også være et tegn på skedekatar som er betændelse i skeden - du kan læse lidt mere herinde om skedekatar og se, om du har andre tegn på at have det.
Har du flere spørgsmål, kan du skrive igen - eller du kan ringe eller chatte med os. Vi er her på  alle hverdage mellem kl. 15-19.
Hilsen Sexlinien, XX7.