Spørgsmål:
Hej Jeg har et spørgsmål jeg har lige født men så er vi kommet hjem og min kæreste har meget lyst til sex men jeg har også lyst men bløder meget efter fødsel og så er jeg bange for hvis vi har sex uden beskyttelse og har sagt til ham at det ikke er fordi jeg ikke har lyst jeg vil bare ikke risikere og blive gravid igen lige med det samme og min kæreste har ikke lyst til og bruge kondom da best kan lide hud mod hud så hvad gør man i sådan situationen

Svar:
Hej, og tak for dit spørgsmål!
Det er virkelig sejt og godt, at du mærker efter hvordan din krop har det, og hvad du har lyst til.
Det kan godt være nervepirrende at skulle have sex igen for første gang efter en fødsel. Det er kun dig, der kan mærke, hvornår det føles okay at skulle have sex igen. Der er dog nogle ting man bør være opmærksom på, når man gerne vil have sex efter en fødsel:
Det er ikke til at sige, hvornår din første ægløsning efter fødslen kommer, og det er derfor rigtigt, at der er en risiko for at blive gravid, hvis i har ubeskyttet sex. Måske kunne det være en idé at bestille en tid til egen læge eller en gynækolog, og undersøge om der er en anden præventionsform end kondom, som du kunne begynde på? Både minipiller, spiral kan anvendes selv om mand ammer (hvis du gør det).
Hvis du har haft en bristning under fødslen, og er blevet syet, anbefales det, at man venter 14 dage med at have penetrationssex (sex hvor der er noget i oppe i skeden).
Du skriver, at du stadig bløder efter fødslen, og så kan det faktisk være rigtig vigtigt at bruge kondom. Der er nemlig en risiko for at få infektioner, så længe man stadig bløder fra underlivet.
Du og din kæreste kan altså sagtens have sex, hvis i begge to har lyst, men det er vigtigt, at i bruger kondom så længe du stadig bløder, og mens i ikke bruger andre præventionsformer som kan sikre dig mod en uønsket graviditet.
Du skriver, at din kæreste ikke har lyst til at bruge kondom, fordi han bedst kan lide følelsen af at have sex uden. Det er der mange der synes er rart, og det er også helt fint at han har det sådan. Men du kan måske tale med ham om, hvorvidt det er mere vigtigt, at det er rart for ham, end at du er beskyttet og føler dig tryg?
Måske kan i starte med at have intimitet og sex på nogle andre måder, hvor i begge to føler jer trygge og får noget ud af det? I kan for eksempel ligge nøgne sammen, eller røre ved hinanden, uden at han er inde i dig?
Vi håber det var svar på dit spørgsmål, og at i finder ud af det! Ellers er du altid velkommen til at kontakte os på chat eller telefon: 70 20 22 66 alle hverdage mellem 15:00 og 19:00. Hilsen Sexlinien. xx143