Spørgsmål:
Hej Sex linjen. Jeg er på p-piller og tager dem normalt. Dog tog jeg først min pille ved en 23 tiden og havde sex klokken 5. Og tog min p-pille klokken 14. Sker der noget ved det? Eller er der større canche for at blive gravid hvis han kom inde i mig 2 gange?

Svar:
Hej!
Hvis vi forstår situationen korrekt, så lyder det som om at du har taget p-piller regelmæssigt i flere cyklusser, men så har ”glemt” en p-pille denne dag, hvor du så tager den senere end du plejer altså kl. 23. Men normalt tager ud den kl. 14 eller den følgende dag tog du den så kl. 14, derefter? Der kan vi blive lidt i tvivl om hvad du mener ud fra din beskrivelse.
Hvis man har glemt sin p-pille, så skal du tage den (som du gjorde), lige så snart du husker det.
Apoteket anbefaler følgende afhængigt at hvor mange timer der er gået:
• Mindre end 12 timer: Tag det roligt. Tag den glemte p-pille nu og den næste til sædvanlig tid. Du er stadig beskyttet mod graviditet.
• Mere end 12 timer: Tag p-pillen nu, også selv om du så skal tage 2 p-piller på samme dag. Det kan her være relevant at tage nødprævention fordi du nu ikke er sikret at være beskyttet mod en potentiel graviditet.
• Der er gået et døgn: Tag 2 p-piller på én gang. Når der er gået over 12 timer, kan du ikke regne med, at du er beskyttet mod graviditet. Du skal bruge anden beskyttelse de næste 7 dage. I de 7 dage skal du tage p-pillerne som sædvanligt. Det kan her være relevant at tage nødprævention fordi du nu ikke er sikret at være beskyttet mod en potentiel graviditet.
Når man glemmer din p-pille, så er der en risiko for at en ægløsning kan gå i gang eller at en menstruation kan starte. Sandsynligheden for dette øges des længere tid man har glemt p-pillen.
Nu ved vi ikke hvor lang tid der gik fra, da du skulle have taget p-pille til at du tog den. Så generelt vil vi anbefale at du bruger barrierebeskyttelse (kondom) den resterende del af din cyklus/pakke, og at du tager en graviditetstest for en sikkerhedsskyld om 2-3 uger (når du burde almindeligvis have fået din menstruation).
Sandsynligheden for at blive gravid når man er på p-piller og bruger dem helt efter bogen er meget lille. Når der sker en sådan fejl er det svært at vide hvor stor sandsynligheden er for at blive gravid – der er afhængigt af om du har glemt den flere gange denne cyklus, hvornår i din cyklus du er, hvor længe der er gået sin du glemte den – og ja, sandsynligheden for at give gravid stiger med antallet af gange man har sex.
Du kan læse mere her på vores side.
Håber det er en hjælp, eller er du velkommen til at ringe og skrive igen – eller kan du altid tage kontakt til din egen læge.
Mvh Sexlinien, xx16