Spørgsmål:
Hej Jeg skriver da jeg er nysgerrig på en firkant med min kæreste og et andet par vi kender. Har snakket med min kæreste om det og forventningsafstemt med hende. Vi er dog mega usikre på hvordan vi lufter idéen for de to andre. Hvordan tager man lige snakken med dem omkring det?

Svar:
Hej, og tak for dit spørgsmål.
Det lyder dejligt, at du og din kæreste er nysgerrige på at udforske jeres sexliv og har forventningsafstemt blandt jer to. Der er mange muligheder til, hvordan I kan åbne op om det og tage snakken med det par I kender, og det afhænger også af lidt forskellige ting;
Først og fremmest er vi nysgerrige på, om du og din kæreste er helt enige – har I samme idéer, forestillinger, forventninger og håb til, hvad firkanten skal indebære? Det er fedt, at I har forventningsafstemt, men en god idé at sørge for, at I har vendt og drejet de fleste ting, så I er helt enige, når I skal åbne snakken op med det andet par.
Et andet aspekt er, hvor godt du og din kæreste og det andet par kender hinanden? Kender nogle af jer indbyrdes hinanden bedre, f.eks. du og den ene person i det andet par, eller din kæreste og en fra det andet par? Der tænker vi nemlig, at en mulighed kunne være, at åbne op for snakken, når I var to, der kender hinanden bedre, frem for alle fire personer samlet. Alternativt, hvis I alle kender hinanden lige godt, er det måske en fin idé at åbne op for det, når I alle er samlet.
Helt lavpraktisk tænker vi, at en god mulighed er at dele ”snakken” op i bidder. Det vil sige – første gang kan I jo lufte selve emnet, uden det behøver at være et direkte spørgsmål, om de vil have sex med jer. Det kan f.eks. være at stille og roligt komme ind på emnet sex – spørge dem mere overordnet – om hvordan de har det med sex, om hvad deres seksuelle erfaringer er osv. Så I kan ”vænne jer” til at snakke om sex med dem. I kunne også bruge den vinkel, at I ”søger råd” fra deres forhold – til f.eks. om de har gode råd til hvordan man kan udforske sexlivet med sin partner med forskellige sexlegetøj, fantasier, osv. Altså spørge ind til deres erfaringer. Det kunne være nogle mulige indgangsvinkler – og så kan I jo på den måde fornemme stemningen, og hvordan det er at tale med dem om sex. Så kan I måske næste gang I mødes spørge mere direkte, om de har nogle fantasier for tiden, eller om nogensinde har haft en firkant med et andet par, eller om det eventuelt kunne være noget de kunne tænke sig – I kan jo starte med at spørge ”helt hypotetisk” (altså uden at det en konkret forespørgsel, om de vil have det med jer – men noget de muligvis kunne forestille sig at have en dag, eller få lyst til at have i fremtiden).
Vi håber, at du/I har fået nogle idéer med dette svar. I er altid meget velkomne til at kontakte os igen, enten her på brevkassen eller via vores chat eller telefonrådgivning. Vores åbningstider er alle hverdage fra 15-19 på telefonnummer: 70 20 22 66
Med venlig hilsen
Sexlinien, xx139