Spørgsmål:
Hej. Jeg er et menneske på 12 år og jeg mistede min mødom for første gang til en 16-årig. Hvordan skal jeg fortælle mine forældre det?

Svar:
Hejsa!
Vi håber du har haft en dejlig oplevelse med at have sex for første gang. Hvis ikke, så er vi her også for at tale om det og så er du også velkommen til at ringe. Faktisk – så kunne det være en rigtig fin ide, at ringe ind til os. Så kan du prøve det af at tale om det med nogen, som ikke er dine forældre, før du taler med dem. Det kan være det gør det lidt nemmere.
Om du har lyst til at fortælle dine forældre det er helt op til dig. Generelt gør det ofte meget godt, at dine forældre og dig har en god kommunikation og I ved hvad der sker i hinandens liv. Hvis du så en dag står i en situation der er svær eller som bliver utryg, så er de også lagt bedre i stand til at hjælpe dig. Derfor kan det være en rigtig god ide at have en åben dialog om emnet med sine forældre. Du kan sætte dig ned og lige tænke over hvad det er du ønsker at dele med dem, hvad skal de vide og hvad ønsker du at holde for dig selv. Sætte nogle grænser for hvad du ønsker at dele med dem.
En anden ide kunne være at du vælger et emne som er lidt mindre i første omgang. Så du kan åbne op for et en samtale omkring det at du kyssede nogen for første gang. En måde, helt konkret, som du kan åbne op for emnet på, er at du kan sige du har talt eller har hørt dine klassekammerater tale om at have sex. Så kan du tale om emnet som i tredje person, måske bliver det så nemmere bagefter at have samtalen omkring dig selv. Dette er også en måde lige at stikke en finger i jorden for at finde ud af hvad dine forældre synes. Der kan være meget stor forskel på hvad forældre har af holdninger til sex ift. til deres børn.
Du kunne også øve samtale med en ven først – både for at øve at sige nogle af de ord man måske ikke er så tryg ved at bruge foran sine forældre, men også for at finde ud af hvor lidt og hvor meget du har lyst til at de skal vide.
Det kan være svært for forældre at have en sådan samtale med en deres barn, så det kan måske give dig noget tryghed at vide at dine forældre måske også føler sig usikre i emnet.
Vi håber det hjalp dig, ellers er du velkommen til at ringe på 70202281 eller chatte med os herinde.
Venlige hilsner,
Sexlinien, xx16