Spørgsmål:
Hej Jeg er 43 år og gift, men vores sexliv er helt gået i stå. Selvom jeg aldrig havde troet det om mig, så har jeg haft interesse i en anden kvinde, som også viser interesse tilbage. Jeg ved at hun har flere andre sexpartnere, og jeg er ret nervøs for at hvis der en dag skulle ske noget imellem os, at jeg så kunne få en sexsygdom. Det ville jo være ret svært at skjule for min kone. Jeg ville selvfølgelig altid bruge kondom, men jeg kan læse mig til at man også kan få sygdomme ved oralsex. Så hvis jeg bruger kondom både under sex og evt. blowjob, så der kun er direkte kontakt ved kys og evt. hvis jeg slikker hende, er der så stor risiko for sygdomme, og hvilke? Og hvis jeg ikke slikker hende, mindsker jeg så risikoen? Jeg er ikke stolt af hvis jeg er min kone utro, men har også svært ved at holde mig tilbage under de omstændigheder jeg lever i desværre.

Svar:
Hej og tak for dit spørgsmål
Det er korrekt, at nogle sexsygdomme kan smitte ved oralsex. Det kan herpes, klamydia, hpv-virus og gonoré fx, da de kan smitte mellem mund eller hals og slimhinderne i kønsdelene.
En måde at beskytte sig på er derfor kondom, eller ved ikke at have oralsex i det hele taget, hvis I er i tvivl om, om en af jer har en sexsygdom. Hvis I kunne tænke jer, at hun skal modtage oralsex, er slikkelap en mulighed. Den kan placeres det sted, hvor munden har kontakt til kønsdelene. Det kan du læse mere om her: https://www.sexlinien.dk/emneside-seksuelle-lyster/oralsex  og her: https://www.sexlinien.dk/emneside-praevention/praevention/slikkelapper
Som udgangspunkt er det ikke risikofyldt i forhold til sexsygdomme at give et kys.
Vi håber, at du fik svar på dine spørgsmål. Du er meget velkommen til at skrive herind igen eller ringe til os på tlf. 70202266. Vi har åbent alle hverdage fra kl. 15-19.
Hilsen Sexlinien, XX117