Spørgsmål:
Hvis jeg tror nogen jeg har sex med har haft sex med mange andre, er det så næsten helt sikkert jeg blivet smittet med noget? Jeg har meget sjældent sex fordi det virker være meget stor risiko at blive smittet med nogen af de mange mange kønssydomme. Jeg er især bange for de der bliver i kroppen for resten af livet. Overdriver jeg?

Svar:
Hej med dig
Det er slet ikke sikkert, at du bliver smittet med sexsygdomme, bare fordi du har sex med én, der har haft "mange" sexpartnere. Risikoen for sexsygdomme handler mere om hvorvidt man bruger prævention eller ej, end antallet af sexpartnere. Hvis du er bekymret, er vores bedste råd derfor at bruge kondom, som er den eneste type prævention der både beskytter mod graviditet og sexsygdomme.
Når det er sagt, er det ærgerligt, hvis din frygt for at blive smittet, holder dig tilbage fra at have sex. Sex skal gerne være dejligt og sjovt og ikke bare forbindes med de negative sider. Desuden er det nemt og gratis at blive tjekket for sexsygdomme i Danmark, og de mest almindelige (som fx klamydia) kan heldigvis også nemt behandles. Det er dermed godt og ansvarligt, at du overvejer de konsekvenser der kan være ved at have sex, men det skal helst ikke holde dig tilbage fra at have sex, hvis du (og din sexpartner) ellers har lyst til det.
Du skriver, at du især er bange for de sygdomme, der bliver i kroppen resten af livet. Vi ved ikke præcis hvilke du tænker på, men anttager at du måske i særdeleshed er bange for HIV? Til det, kan vi sige: træk vejret og lad dig ikke bekymre så meget om det. HIV smitte er virkelig sjældent i Danmark. Det har bl.a. noget at gøre med, at man faktisk ikke smitter som HIV-positiv, når man er i behandling.
For at opsummere: prøv at fokusere på de dejlige ting ved at have sex (nydelse, samvær, intimitet osv.), og husk at benytte kondom, hvis du bekymrer dig om smitte.
Vi håber, at du kan bruge svaret. Ellers er du velkommen til at skrive igen eller ringe på 70 20 22 66 på hverdage mellem 15 og 19.
Mvh Sexlinien, Xx130